Haas og Ferrari har haft et samarbejde i mange år, og Ferrari er til dels indeover designet af Haas’ biler, der bygges af Dallara. Dette års VF23 er ligesom flere tidligere modeller lynhurtig over en omgang, men så brændes dækkene af. Nu vil teamchef Gunther Steiner have Ferrari til at hjælpe med dækproblemerne.
Det udtalte teamchefen med de mange bandeord til ‘Motorsport-Magazin.com’:
“Hvis de løser det, så er det fantastisk fordi så vil vi forhåbentlig også finde en løsning, men hivs de ikke løser det, så bliver det et stort problem.”
“Hvis de ikke kan løse problemet, så bliver det endnu mere svært for os.”
Her taler Günther Steiner om de mange ‘Transferable Components’, som Haas køber hos Ferrari, og hvis de har problemer hos Ferrari, så bliver det mangedoblet hos Haas.
Tidligere kører Christian Danner bakker Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg.
“Det har intet med, at køreren ikke ved hvordan de skal styre dækkene, det ved de rigtig godt. Enhver professionel ved det.”
“Det er en kombination af fjedre, dæmpere – støddæmpere spiller en væsentlig rolle der – og selvfølgelig aerodynamik, der skaber dette dækslid. Hvis det er ligesom med Haas, hvor bilen er dramatisk langsommere med sekunder, så kan du ikke gøre noget i cockpittet. Det er indbygget i designet.”
“Det er på høje tid, at Haas begynder at tænke selv – de har gjort det i et stykke tid – og finde en løsning til at tilpasse de nødvendige parametre for at minimere dækslid. Det er ikke raketvidenskab.”
“Det er ikke nyt, at det at beskæftige sig med disse ting er en del af en Formel 1-bil.”
Haas vil komme med flere opdateringer inden sæsonafslutningen. Erfaringerne fra disse vil blive inkoopereret i næste VF24, siger Günther.
“Opgraderinger til denne sæson vil også blive implementeret på næste års bil, og det er derfor, vi har besluttet at fortsætte med dette års biludvikling, for virkelig at forstå vores problemer, og hvor vi skal bruge kræfter på at gøre bilen bedre til næste år.”
“Lige nu udvikler vi begge biler parallelt, og vi ved ikke rigtig endnu, hvornår vi kun skifter til 2024.”