Vi er i gang med sæsonens sidste løbsweekend i Formel E i Berlin. Forud for løb 1 havde 18 kørere en reel eller i det mindste teoretisk mulighed for at tage det første officielle FIA Formel E-verdensmesterskab. Efter løbet er tallet reduceret til 14, og så er det samtidig Audi og BMW’s sidste tur i manegen.
For BMW’s side fortsætter holdet dog som Andretti Autosport og forud for weekenden blev Jake Dennis bekræftet som fortsat kører. Porsche bekræftede også Andre Lotterer og Pascal Wehrlein. Det ligger også fast, at Oliver Rowland forlader Nissan eDams efter denne weekend.
Jean-Eric Vergne førte an foran holdkammeraten Antonio Felix da Costa, og de to DS-racere var hurtige i første del af løbet, men så var det som om de mistede moment, da de to forreste pladser blev vekslet til pladser udenfor top 5, umiddelbart uden nogen egentlig grund.
For første gang i år skulle kørerne kun afvikle et attaché mode, der så til gengæld var otte minutter langt. Personligt synes jeg to attack modes af fire minutter er at foretrække, da det giver flere muligheder offensivt såvel som defensivt.
Safety car kom på banen, da Sam Birds Jaguar skulle fjernes. Vinderen af det ene løb i New York udgik efter kontakt med, du gættede det, Andre Lotterer fra Porsche. Pascal Wehrlein i den anden Porsche fik punkteret et dæk, da de to Nissan eDams-racere tog deres attack mode og Oliver Rowland gnubbede sig forbi. Forvinge mod bagdæk er en dårlig kombination.
Vergne mistede føringen, da Antonio Felix da Costa, af energimæssige hensyn fik lov til at komme forbi. Vergne blev siden overhalet af flere andre kørere, da hans bil virkede til at få køremæssige problemer, måske overophedede bagdæk hvilket vil hæmme bilens traktion.
Førende da Costa mistede plads 1, da han aktiverede sit attack mode og blev overhalet indenom af de to Venturiracere.
Lucas di Grassi kørte et godt løb, hvor han lavede nogle flotte overhalinger på begge Venturiracere. Norman Nato blev sidste i løbet overhalet af Mitch Evans fra Jaguar, der tog den sidste plads på podiet.
Som sagt er der stadig potentielt 14 kandidater til titlen, så der er dermed alt at køre for, når sidste løb i Berlin afslutter sæsonen, denne gang i modsat retning af det layout, der blev kørt på lørdag.