FE: Lucas di Grassi vandt Berlin 1

Lucas Di Grassi vandt første løb i Berlin Copyright Formula E

Vi er i gang med sæsonens sidste løbsweekend i Formel E i Berlin. Forud for løb 1 havde 18 kørere en reel eller i det mindste teoretisk mulighed for at tage det første officielle FIA Formel E-verdensmesterskab. Efter løbet er tallet reduceret til 14, og så er det samtidig Audi og BMW’s sidste tur i manegen.

For BMW’s side fortsætter holdet dog som Andretti Autosport og forud for weekenden blev Jake Dennis bekræftet som fortsat kører. Porsche bekræftede også Andre Lotterer og Pascal Wehrlein. Det ligger også fast, at Oliver Rowland forlader Nissan eDams efter denne weekend.

Jean-Eric Vergne førte an foran holdkammeraten Antonio Felix da Costa, og de to DS-racere var hurtige i første del af løbet, men så var det som om de mistede moment, da de to forreste pladser blev vekslet til pladser udenfor top 5, umiddelbart uden nogen egentlig grund.

For første gang i år skulle kørerne kun afvikle et attaché mode, der så til gengæld var otte minutter langt. Personligt synes jeg to attack modes af fire minutter er at foretrække, da det giver flere muligheder offensivt såvel som defensivt.

Safety car kom på banen, da Sam Birds Jaguar skulle fjernes. Vinderen af det ene løb i New York udgik efter kontakt med, du gættede det, Andre Lotterer fra Porsche. Pascal Wehrlein i den anden Porsche fik punkteret et dæk, da de to Nissan eDams-racere tog deres attack mode og Oliver Rowland gnubbede sig forbi. Forvinge mod bagdæk er en dårlig kombination.

Vergne mistede føringen, da Antonio Felix da Costa, af energimæssige hensyn fik lov til at komme forbi. Vergne blev siden overhalet af flere andre kørere, da hans bil virkede til at få køremæssige problemer, måske overophedede bagdæk hvilket vil hæmme bilens traktion.

Førende da Costa mistede plads 1, da han aktiverede sit attack mode og blev overhalet indenom af de to Venturiracere.

Lucas di Grassi kørte et godt løb, hvor han lavede nogle flotte overhalinger på begge Venturiracere. Norman Nato blev sidste i løbet overhalet af Mitch Evans fra Jaguar, der tog den sidste plads på podiet.

Som sagt er der stadig potentielt 14 kandidater til titlen, så der er dermed alt at køre for, når sidste løb i Berlin afslutter sæsonen, denne gang i modsat retning af det layout, der blev kørt på lørdag.

Plads Kører Team Tid Afstand
1 Brazil Lucas di Grassi Germany Team Abt 46’22.528
2 Switzerland Edoardo Mortara Monaco Venturi 46’22.669 0.141
3 New Zealand Mitch Evans United Kingdom Jaguar Racing 46’28.027 5.499
4 France Norman Nato Monaco Venturi 46’28.117 5.589
5 United Kingdom Jake Dennis United States Andretti Autosport 46’28.358 5.830
6 France Jean-Eric Vergne China Techeetah 46’28.939 6.411
7 Portugal Antonio Felix da Costa China Techeetah 46’29.305 6.777
8 Germany Maximilian Gunther United States Andretti Autosport 46’30.090 7.562
9 Germany René Rast Germany Team Abt 46’30.326 7.798
10 Germany Andre Lotterer Germany Porsche Team 46’36.652 14.124
11 Switzerland Sébastien Buemi France DAMS 46’38.074 15.546
12 Belgium Stoffel Vandoorne Germany Mercedes 46’38.742 16.214
13 United Kingdom Oliver Rowland France DAMS 46’39.342 16.814
14 New Zealand Nick Cassidy United Kingdom Virgin Racing 46’39.445 16.917
15 Netherlands Robin Frijns United Kingdom Virgin Racing 46’43.806 21.278
16 Sweden Joel Eriksson United States Dragon Racing 46’46.194 23.666
17 United Kingdom Alexander Sims India Mahindra Racing 46’51.547 29.019
18 Brazil Sergio Sette Camara United States Dragon Racing 46’53.490 30.962
19 United Kingdom Oliver Turvey United Kingdom NIO Formula E Team 46’55.727 33.199
20 United Kingdom Alex Lynn India Mahindra Racing 46’55.966 33.438
21 Germany Pascal Wehrlein Germany Porsche Team 46’56.309 33.781
22 Netherlands Nyck de Vries Germany Mercedes 46’40.147 1 omg.
United Kingdom Tom Blomqvist United Kingdom NIO Formula E Team 47’05.116 6 omg.
United Kingdom Sam Bird United Kingdom Jaguar Racing 9’33.037 30 omg.