Fem forskellige vindere i fem forskellige løb. Det er det foreløbige resultat på sæson 10, der i dag afviklede historiens første grand prix i Japan. Det skete i hovedstaden Tokyo, der havde varmet op med diverse gøjl, og det var lige før det blev sejr til Team Nissan.
Det var frygtet, at løbet i Tokyo ville blive afviklet i regnvejr, men det var kun under fredagens træning kørerne fik lov at prøve kræfter med det våde element. Lørdagen var tør, men bød alligevel på store overraskelser.
Oliver Rowland startede fra pole position, men flere af de helt store favoritter startede bagerst. Straffe havde sendt Sam Bird og Robin Frijns på den sidste startrække og Nick Cassidy startede fra rækken foran.
Sergio Sette Camara fra ERT viste, at bilen var hurtig over en omgang, men at ERT desværre altid kun har en retning i løbet, og det er bagud. Det skete også i dag, hvor han dog var heldigt, at Edoardo Mortara blev diskvalificeret efter løbet og sikrede det sidste point.
Oliver Rowland tog starten og lå størstedelen af løbet i front. Dog lod han Maximilian Günther komme foran. Sandsynligvis for at spare på energien i et løb, der på grund af safety car blev forlænget med to omgange. Der var også et par seriøse angreb på de sidste omgange, men forbi kom han ikke.
I store dele af løbet var det meget processionelt, men alligevel var der flere overhalinger. Nick Cassidy nåede at køre sig op til p8 for selv om der ikke var mange overhalinger, så var der flere kontakter igennem løbet.
Flere kørere måtte i pit og have udbedret skader, andre kørte rundt med biler med skader. Det gjorde Pascal Wehrlein blandt andet. Antonio Felix da Costa var tæt på at komme på podiet. Han kørte sig også op, og han fik presset sig forbi Jake Dennis, der havde den sidste podieplads, da Mortara tog sit andet Attack Mode.
Da Costa havde en overfart og forsøgte at tage p2 fra Oliver Rowland, men briten gjorde sig bred, og det stoppede portugiserens momentum, der mistede podiepladsen til Jake Dennis. Efterfølgende var han rasende over Rowlands unfair kørsel.
Løbet var sat til 33 omgange, men blev forlænget med to på grund af safety car. En god debut i det japanske, der havde VCARB’s Yuki Tsunoda som en af de mange tilskuere.
Nu går turen til Europa til de kommende løb i Formel E. Næste gang er Misano, som er en ny bane i Formel E-sammenhæng.