Den tredje af seks løb i Berlin, denne gang på det normale layout i Berlin, blev som de andre rigtig underholdende. Jean-Eric Vergne tog pole position og første størstedelen af løbet, hvor han havde BMW’s Max Guenther i bakspejlene.
Han mistede kortvarigt føringen midt i løbet, da han aktiverede sit andet attack mode, men accelererede sig forbi den tyske BMW-kører. Ulempen ved at ligge i front er dog, at det er svært at pace sit løb, så man har energi nok. Det giver mulighed for at blive overhalet, og BMW og Max Guenther har før været mestre til at spare energi og så overhale sidst i løbet.
Lørdag gjorde han det med lige under fire minutter + en omgang tilbage. Så stor var forbruget hos Jean-Eric Vergne, at han ikke kunne svare tilbage og det udnyttede Robin Frijns til at tage andenpladsen fra den franske kører.
Den hollandske kører satte herefter Guenther og de kørte næsten side om side over målstregen med BMW-køreren i front. Jean-Eric kæmpede sig i mål på plads tre lige foran holdkammerat Antonio Felix da Costa og Porsches Andre Lotterer.
Som altid var der masser af overhalinger. Brugen af attack mode giver nogle muligheder til både at forsvare og angribe. Felipe Massa havde det svært på den varme bane og skøjtede ind i Lucas di Grassi, der næsten spandt rundt.
Stoffel Vandoorne udgik med en punktering og forsvandt ud af den endelige mesterskabskamp.
Det er ikke første gang Jean-Eric Vergne har domineret et løb og alligevel tabt. Det viste sig at hans bil havde en softwarefejl, der gjorde at regeneringen af energi (bremseenergi) ikke fungerede optimalt.
Antonio Felix da Costas dominans var blevet brudt, men alligevel trak han fra i mesterskabet? Spørgsmålet var, hvor han ville tage titlen. I Berlin 4 søndag eller første i et af de to sidste løb, hvor layoutet i Berlin bliver markant anderledes og længere.
Resultatet af Berlin 3 blev:
Plads | Kører | Team | Powertrain | Afstand |
---|---|---|---|---|
1 | Maximilian Guenther | BMW | BMW | 46m15.512s |
2 | Robin Frijns | Virgin | Audi | 0.128s |
3 | Jean-Eric Vergne | DS Techeetah | DS | 2.569s |
4 | Antonio Felix da Costa | DS Techeetah | DS | 2.743s |
5 | Andre Lotterer | Porsche | Porsche | 3.136s |
6 | Oliver Rowland | Nissan e.dams | Nissan | 5.547s |
7 | Jerome d’Ambrosio | Mahindra | Mahindra | 7.893s |
8 | Lucas di Grassi | Audi | Audi | 12.672s |
9 | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 13.511s |
10 | Alexander Sims | BMW | BMW | 19.248s |
11 | Sebastien Buemi | Nissan e.dams | Nissan | 20.240s |
12 | Nico Muller | Dragon | Penske | 20.486s |
13 | Sam Bird | Virgin | Audi | 20.733s |
14 | Edoardo Mortara | Venturi | Mercedes | 20.944s |
15 | Daniel Abt | NIO | NIO | 21.948s |
16 | Oliver Turvey | NIO | NIO | 22.774s |
17 | Alex Lynn | Mahindra | Mahindra | 23.181s |
18 | Nyck de Vries | Mercedes | Mercedes | 32.520s |
19 | Felipe Massa | Venturi | Mercedes | 36.549s |
– | Rene Rast | Audi | Audi | Udgået |
– | Stoffel Vandoorne | Mercedes | Mercedes | Udgået |
– | James Calado | Jaguar | Jaguar | Udgået |
– | Sergio Sette Camara | Dragon | Penske | Udgået |
– | Neel Jani | Porsche | Porsche | Udgået |