Derfor punkterede dækkene

Carlos Sainz på Silverstone Copyright McLaren Media

Med hele tre punkteringer indenfor tre omgange til sidst i det engelske grand prix, så lignede det lidt den samme PR-katastrofe, som løbet i 2013 blev. Men hvorfor punkterede alle tre dæk på det tidspunkt og hvorfor lige venstre fordæk?

Pirelli har naturligvis undersøgt de tre ødelagte dæk og årsagen er egentlig naturlig. Fordi der blev kørt for længe og  for hårdt på dækkene.

Jamen der var jo andre som kørte en omgang længere. Det er korrekt, men der er ikke mange biler som har den samme downforce som de to Mercedes og det kræver igen ekstra af dækkene.

Der er individuelle årsager til alle punkteringerne, men Pirelli havde tidligere anbefalet, at man højest kørte 33 omgange på Hard-dækkene. Men på grund af alle kørere gik i pit under den anden safety car-periode efter Daniil Kvyats uheld, så nåede bilerne op imod de 40 omgange.

Lewis Hamilton kørte 230 km/t på Hangar Straight med et punkteret fordæk. Det var årsagen til, at han nåede i mål foran Max Verstappen, der på sidste omgang sænkede hurtigste omgangstid med næsten to sekunder.
Copyright Mercedes AMG

Altså langt mere end det anbefalede og næste 75% af løbet.

Hastigheden på bilerne i år var også øget i forhold til tidligere og netop Silverstone som belaster venstre fordæk ekstremt meget, gjorde resultatet. Måske også påvirket af vragdele og småsten fra Kimi Raikkonens ødelagte forvinge.

Max Verstappens dæk var så medtaget, at det var tvivlsomt om han havde kunne blive en omgang længere på banen. Mere end 50 snit fandt Red Bull i gummiet.

Klog af skade og med Pirellis dæktyper en klasse blødere i denne weekend, så ser vi nok to pit stop for de fleste kørere.

Pirelli overvejer at hæve minimumsdæktrykket for at reducere presset på dækkonstruktionen.