Der sker ikke mange skelsættende nyheder i Formel 1 i disse dage. Derfor har vi lavet et lille nyhedsoverblik her.
For eksempel er Brasiliens, eller rettere Sao Paulos, Grand Prix i fare for ikke at kunne blive afviklet. Dommer Emilieo Migliano Neto har suspenderet kontrakten mellem Sao Paulo, ny promotor MC Brazil Motorsport Holding og Formula One Management.
Årsagen er, at det nye Formel 1 Grand Prix, Sao Paulo i stedet for Brasilien, ikke er blevet udbudt korrekt, men i stedet har man valgt en anden promotor end den tidligere. Dermed har han ugyldiggjort kontrakten indtil byen Sao Paulo leverer beviserne på, at udbuddet er gået korrekt til.
Der er også detaljer som, at byen Sao Paulo nu skal betale for at få Formel 1 til Brasilien, godt nok et discounttilbud på under 30 mio. kroner, men det bliver muligvis til ulovlig statsstøtte.
Den tidligere promotor skulle kun betale for revovering og vedligeholdelse af banen.
På banen Circuit de Barcelona-Catalunya er man ved at modificere sving 10 på banen. Sving 10 er svinget efter knækket på baglangsiden på banen, hvor kørerne skulle bremse kraftigt ned til et venstresving. Fra i år fortsætter man ligeud og tager den større bue.
Svinget vil blive modificeret en lille smule og afkørselsarealet vil blive udvidet. Det sker fordi MotoGP også bruger banen. Når Formel 1 kommer på besøg i maj, så bliver det med det nye sving.
Der har også været rygter om endnu en udskydelse af det tekniske reglement, som træder i kraft i 2022. Formel 1 fastholder dog, at der ikke bliver nogen ny udskydelse af det nye reglement.
Der er stadig ingen kontrakt mellem Lewis Hamilton og Mercedes. Efter sigende har Mercedes takket nej til Lewis’ generøse tilbud på 40 mio. pund om året. Mercedes kan også mærke coronaens effekt på verden og har dermed svært ved at forsvare så store lønninger til en person, mens medarbejdere andre steder opsiges.
Løsningen bliver nok et kompromis, hvor Lewis måske slækker sine krav lidt, og Mercedes partner INEOS går ind og dækker en større del af Lewis’ lønpakke.
Slutteligt har W Series annonceret en fem dage lang test på Ricardo Tormo-banen i Valencia sidst i april, hvor de 18 udvalgte piger, inklusiv forsvarende mester Jamie Chadwick får mulighed for at vænne sig til bilen igen.
Mens vi er ved pigerne, så er Ferrari i gang med den sidste udvælgelse til Ferrari Drivers Academy, der i år vælger en pige til at komme ind under FDA-paraplyen. Der er fire piger tilbage.
15-årige Julia Ayoub og 14-årige Antonella Bassani fra Brasilien og de to 16-årige piger, Doriane Pin fra Frankrig og Maya Weug fra Holland, er i den sidste fase hvor en af de fire får en chance uden lige.