Boganm: Silverstone (second edition)

Silverstone af Evro Publishing

Forlaget Evro Publishing er ude med et nyt mesterværk. Faktisk er det en opdatering til en allerede superunderholdende bog, men opdateringen er så stor at det i teorien er en ny bog. Den handler om Silverstone, der lagde asfalt til det første grand prix i Formel 1.

Bogen er skrevet af Chas Parker og har forord af David Coulthard, der vandt på Silverstone i 1999 og 2000. Bogen begynder helt tilbage i pre-F1 med hvordan en nedlagt landingsplads lægger asfalt til sit første grand prix i 1947, Mutton Grand Prix, og hvordan en bonde havde rettighederne til brug af området.

Den første bane var triangulær og blev brugt til test tilbage i 1946, og lokale motorklubber lejede sig ind på banen. Man får historien om hvordan Silverstone blev til, og hvordan manglen på køreklare racerbaner satte skub i udviklingen. Dengang afgrænsningen af banen var halmballer og olietønder.

Uddrag fra Silverstone – The home of British motor racing (second edition)
Copyright Evro Publishing

Der er flotte billeder fra programmet, der viser hvor anderledes det første store layout af Silverstone var før F1 blev etableret. Grundrammerne ligner det vi har været vant til, men i 1948’s RAC Grand Prix kørte bilerne faktisk mod hinanden. Hvor Copse i dag er et flatout højfartssving, så knækkede banen kraftigt til højre og ned af landingsbanen. Halvvejs nede drejede man til venstre op ad en anden landingsbane, hvor man så via et højresving drejede til højre og ud på den del af banen vi kender.

For enden af Hangar Straight ved Stowe-svinget havde du et 180 graders sving og op ad landingsbanen. Det var her bilerne kørte mod hinanden. Halvvejs oppe drejede man så til venstre og ned ad den anden landingsbane for at komme til Club Corner. Flere kørere syntes det var meget ubehageligt at køre mod modkørende trafik, selv om de aldrig kom tæt på hinanden. De to sving hed Segrave Corner og Seaman Corner og arrangørerne fik lavet en form for afskærmning imellem de to sving.

Billedet nederst til højre på coveret af bogen er fra 1948 grand prixet, hvor Geoffrey Ansell ramte en halmballe og det væltede bilen rundt og slyngede køreren ud af bilen. Allerede året efter var layoutet mere det nuværende lynhurtige, men med en upolulær chikane indsat i Club Corner.

Uddrag fra Silverstone – The home of British motor racing (second edition)
Copyright Evro Publishing

For mange af os kender vi kun Silverstone rigtigt fra det første grand prix den 14. maj 1950. Overværet af de kongelige højheder Kong George VI, dronning Elisabeth, prinsesse Margaret og Earl Mountbatten. Over 100.000 så det første Formel 1 grand prix og de efterfølgende trafikale problemer med at komme ud.

Allerede i de tidlige år havde man forsøgt at styre parkeringsarealerne, men som ofte set gennem årene, så var adgangsforholdene forfærdelige. De er heldigvis blevet bedre nu.

Bogen er delt op i kapitler og underkapitler. Der er hovedkapitlet, Early days, 1950s, 1960s…2020’s og slutter med Personalities, Bikes, karts, trucks og Silverstone Today.

En god beskrivelse af årtiet krydret med en masse flotte billeder, blandt andet fra Sutton.

Underkapitlerne dækker hvert år, 1950, 1951….2024 og handler om alle aktiviteterne på banen og komplekset.

Uddrag fra Silverstone – The home of British motor racing (second edition)
Copyright Evro Publishing

Bogen er Second edition. Den første bog sluttede i første del af 10’er og er nu opdateret frem til 2024. Det har bogen ikke taget skadet af. Jeg var sidst på Silverstone i 2017, og hvor meget der er sket på komplekset siden da er utroligt. Museum og hotel på banen for at nævne to.

Bogen er udgivet på Evro Publishing, som står bag flere supergode bøger, som vi har anmeldt her på GPnews.dk. For eksempel Tyrrell, Benetton og Derek Warwick.

Bogen er på 352 sider og indeholder mere end 300 billeder, de fleste i farver. Formatet er hardback og udkom i marts. Størrelsen er 280x230mm, så lidt bredere og lidt lavere end A4.

Vejlende pris er £60 og kan bestilles direkte hos Evro Publishing her.

Bogen kan også købes gennem danske boghandlere, hvor man så slipper for risikoen for at modtage en hilsen fra Postnord.

Uddrag fra Silverstone – The home of British motor racing (second edition)
Copyright Evro Publishing

Silverstone – The home of British motor racing (second edition) som er det fulde navn giver et meget detaljeret og informativt indblik i banens historie. Ikke alt er lyserødt, men det er anbefalingen af denne bog, og GPnews ved, at der er kommende spændende bøger på vej, blandt andet om F3000, som både er efterfølgeren til F2 og forløberen til GP2/F2.