Colton Herta har opgivet at komme i Formel 1 næste år. Han kan ikke få en dispensation, og han mangler stadig nogle point til at opnå superlicensen, selv hvis han kørte alle seks resterende FP1-træninger.
Colton har også afvist at stille op i en vinterserie i forsøget på at sikre de to point han vil mangle, hvis han kørte de resterende FP1-træninger. Som han selv siger, så burde det ikke være nødvendigt for en Indycar-kører med 7 sejre under sig at køre med i serier, beregnet til kørere næsten lige ude af gokart.
Så enten har drømmen ikke været stor nok eller også er der en anden grund. Ifølge Helmut Marko fra Red Bull er årsagen dollars. Uden Colton Herta har hans Andretti Autosport i Indycar ikke det topnavn, som folk snakker om.
Alexander Rossi skifter til Arrow McLaren SP, og Romain Grosjean er ved at påtage sig en skurkerolle i Indycar. Navnet Devlin Defrancesco eller Kyle Kirkwood er ikke de store mål for sponsorer.
Den manglende vilje til at gå de ekstra skridt skyldes, at Michael Andretti har genforhandlet kontrakten med Colton Herta og kommet mere i lønningsposen. Samtidig forstår man, at Colton Herta nok føler, at sæson 2022 ikke er den han helst vil huskes for i Indycar.
“Andretti forhøjede deres tilbud til Herta, så han blev der.” sagde Helmut Marko til ‘Auto Motor und Sport’.
Der er også lige forbindelserne til Andretti (naturligt) og McLaren, som ikke passer til Red Bull.
“Han er nødt til at arrangere sine forpligtelser til McLaren og Andretti selv, hvis han ønsker at komme til os.”