Andretti smider bombe

Andretti Cadillac vil i Formel 1

Der er ikke mange som ikke har hørt om Michael Andrettis forsøg på at komme i Formel 1. Først gennem opkøbet af Sauber Motorsport, hvilket ikke lykkedes, og siden har han lobbyet for at komme i Formel 1 allerede fra næste sæson (2024, red.).

2024 er nok for optimistisk, og en del af modstanden har været, hvad Andretti Global kunne bidrage med i Formel 1. En ting har været modstanden fra holdene for at skulle dele pengene med et ekstra hold, F1 og FIA har længe sagt, at der skal noget substans hvis man vil deltage i Formel 1.

Andretti Autosport og Wayne Taylor Racing annoncerede sidste uge, at de indgik et samarbejde om at deltage i IMSA-serien i USA. Det gav god mening for Michael Andretti, der ligesom Chip Ganassi og McLaren har spredt sig over flere løbsserier.

Michael Andretti
Copyright Penske Entertainment

Nu har Andretti smidt bomben. Samarbejdet med Wayne Taylor Racing har givet adgang til Cadillac og General Motors, og vi skal ikke mange minutter tilbage før Andretti udsendte pressemeddelsen.

Andretti Autosport vil deltage i Formel 1 og det med Cadillac som power unit-leverandør. Altså et amerikansk hold med en amerikansk motorleverandør. Hovedsædet vil ligge i USA og der vil være support i England.

Formel 1 åbner snart for det såkaldte ‘Expression of Interest’, hvor man vil give nye ansøgere mulighed for at ansøge om en plads i Formel 1. Skulle man blive udvalgt, og det er svært at tænke sig et nej, når man ud over at komme med det berømte Andretti-navn, også kommer med en ny power unit-leverandør fra Guds eget land, så kan man kun sige, at man bidrager med noget nyt til Formel 1.

Umiddelbart er planen at deltage i Formel 1 så hurtigt som muligt. Næste år er nok for tidligt, med mindre man kører med en “fremmed” motor som f.eks. Renault, og planen er at mindst en af holdets kørere bliver med amerikansk baggrund.

Forventningen er nok, at Cadillac kommer med deres egen power unit i 2026, når det nye motorreglement træder i kraft. Selv siger Michael Andretti:

Andretti Dynastiet uden Marco Andretti. Jeff, John, Michael og Mario Andretti.
Copyright Penske Entertainment

Michael Andretti, Formand og CEO, Andretti Global:

“Vi fortsætter med at udviklee Andretti Global og dets familie af racerhold og har altid vores øjne rettet mod det næste. Jeg føler, at vi er velegnede til at blive et nyt hold i Formel 1, og kan bringe værdi til serien, og vores partnere og spænding til fansene.”

“Jeg er stolt af at have GM og Cadillac ved vores side, når vi forfølger dette mål. GM og Andretti deler en arv, der er født ud af kærligheden til racerløb. Vi har nu muligheden for at kombinere vores motorsports passioner og dedikation til innovation for at opbygge et ægte amerikansk F1-bud.”

“Sammen vil vi fortsætte med at følge de procedurer og trin fremsat af FIA under evalueringsprocessen. I mellemtiden fortsætter vi med optimisme at forberede os, hvis vi skulle være så heldige at få Andretti Cadillac formelt godkendt som en Formel 1-kandidat.”

Colton Herta og Michael Andretti
Copyright Penske Entertainment

Mark Reuss, Præsident, General Motors: 

“General Motors er beæret over at teame op sammen med Andretti Global på dette historiske øjeblik i racing. Vi har en lang, rig historie inden for motorsport og teknisk innovation, og vi er begejstrede for udsigten til at danne par med Andretti Global for at danne et amerikansk F1-hold, der vil være med til at anspore endnu mere global interesse for serien og sporten.”

“Cadillac og F1 har begge voksende global appel. Vores brand har en motorsports-afstamning, der er mere end et århundrede under udvikling, og vi ville være stolte af at få muligheden for at bringe vores særprægede amerikanske innovation og design til F1.”

Colton Herta skulle være Andrettis første valg, men der er faktisk mange spændende amerikanske kørere på vej, specielt hvis det først bliver i 2026, at Andretti Cadillac kommer i Formel 1.