Andretti skulle have kørt Ferrari

Ferrari tifosi Copyright Ferrari Media

De fleste der har fulgt Formel 1 i længere tid kender til Michael Andrettis katastofale forsøg på at indtage Formel 1 i 1993. Oprindelig planlagt til at være nummer 1 ved siden af Mika Hakkinen blev i stedet til nummer to ved siden af Ayrton Senna.

En elendig sæson, der sluttede med en podieplads på Monza i 1993 og et tidligt dropout for i stedet at tage hjem til USA og sikre en plads hos Chip Ganassi, der skulle køre med det nye Reynard-chassis i 1994.

Ikke mange positive historier kom der fra hverken McLaren eller Andrettis side om deres mislykkede samarbejde, men historien kunne have været en helt anden og det var hos Ferrari, ikke McLaren, den skulle være udfra.

Michael Andretti vandt Indycar-mesterskabet i 1991 for Newman/Haas-racing og havde netop skrevet under på det, som Michael Andretti selv husker som en 3-årig kontrakt hos Ferrari.

Mario Andretti var indirekte skyld i, at Michael Andretti ikke kom til Ferrari, da Newman/Haas’ sponsorer ikke ville af med familieduoen.

Michael Andretti udtalte til ‘Racer’:

“Det var ’91. Vi var på Elkhart Lake, og jeg havde netop underskrevet en kontrakt for ’92, men der var en klausul om Formel 1, som han (Carl Haas, red.) sagde, at han aldrig ville bruge, hvis jeg kom til Formel 1, så ville han ikke stoppe mig.”

“Og så i ’91 formåede jeg at skrive en kontrakt. Det er ikke noget, som mange mennesker ved noget om. jeg underskrev en kontrakt med Ferrari om at køre for dem i ’92.”

I 1991 kørte Michael sammen med sin far Mario Andretti og det sagde kontrakten for 1992 også, og det var noget som Newman/Haas’ sponsorer var rigtig glade for.

“Og så da jeg gik tilbage til Carl, sagde han, at ‘Jeg vil ikke lade dig gøre det’.”

“Jeg var sådan ‘altså du sagde du ville!’. Jeg var virkelig gal på ham. Vi boede på det samme hotel og vi kørte sammen ud til løbsmorgen, og jeg talte overhovedet ikke til ham. Han er i bilen foran, og vi går ind i bilen og hans jakkeærme hang ud af døren på siden, da han lukkede den.”

“Så hele vejen så man den ing flappe i vinden. Og det var sådan, Gud, Jeg ønskede at blive så vred på ham, men jeg kunne ikke forblive vred på ham.”

“Jeg mener det var en treårig kontrakt som jeg underskrev. De vidste det ville tage noget tid for mig at komme i gang, og Prost skulle være min holdkammerat. Så jeg følte jeg ville kunne lære en del der.”

“Jeg så det som en stor mulighed. At køre for Ferrari, direkte fra Indycar, ville have været vanvittigt. Så det var noget som var virkelig skuffende.”

Set i bagklogskabens lys var det måske heldigt nok. Jean Alesi er nok også glad for det var hans plads hos Ferrari, som Michael Andretti skulle have haft. I stedet kørte Jean Alesi og ivan Capelli i den håbløse dobbeltbundede F92A.

“Det ville have været cool, selv om det år ikke var særlig stærkt, men forhåbentlig, hvis jeg kunne have kørt med Prost…på det tidspunkt var der ubegrænset test og lignende.”

“Jeg ville have været i stand til at være langt mere forberedt. Og jeg tror det ville have været langt mindre politisk, end det var da jeg kom med McLaren.”

“Det ville have været interessant, men uheldigvis skete det aldrig.”