Det kom som lidt af en overraskelse for GPnews, da der pludselig var billeder fra dagens præsentation af den nye Alpha Tauri AT02. Ikke fordi vi ikke vidste det, men lidt fordi vi sidste år blev budt på et modeshow fredag aften, og selv om corona forhindrede dette i år, så var forventningen stadig, at bilen blev fremvist hertil aften.
Lidt mode var der dog over præsentationen, der foregik i Alpha Tauris nyeste butik i Salzburg, Østrig. Moden skifter fra år til år, og det samme gjorde sig gældende for AT02, der er tydeligt mere blå i liveriet end AT01, der var domineret af hvid.
Alphas to kørere Pierre Gasly og Yuki Tsunoda var naturligvis til stede og der var da også et modeshow til præsentationen. Pierre Gasly var optimistisk og forventer, at de også i år kan være med fremme i “B-mesterskabet”.
Yuki Tsunoda kommer til at opleve noget af et pres, når han har hele Japans befolknings håb på skuldrene.
“Jeg ønsker at være den første japaner, der vinder et løb i Formel 1.”
Det kommer som lidt af en overraskelse, at Alpha Tauri har takket nej til muligheden for at bruge Red Bull Racings bagende og gearkasse på AT02, men årsagen er ifølge teknisk chef Jody Eggington:
“Vi besluttede at bevare bagenden på AT01 som den var. Det var ikke en nem beslutning.”
Til japanske ‘as-web.jp’ udtalte han:
“Vi vurderede de positive og negative sider. Det var helt sikkert en attraktiv mulighed at skifte til den nye gearkasse uden at bruge tokens, men det var forenden på chassiset, som jeg mest ønskede at udvikle på.”
“Næste års biler vil blive drastisk anderledes, så vi er nødt til at koncentrere vores resurser der så godt som muligt.”
“Sidste års AT01 var meget komplet – Specielt bagendestabiliteten var rigtig tilfredsstillende. Så vi besluttede, at vi ikke ændrede dette.”