Det er kvindernes internationale kampdag og derfor vil det være nærliggende at tro, at det her interview er fra i dag. Men den er et par dage gammel, givet til Munchen-avisen ‘Merkur’ af Sophie Flörsch.
Mest kendt fra sit voldsomme uheld i Macau 2018 er det stadig ikke lykkedes for den nu 21-årige racerpige at slå igennem indenfor formelsporten. Tværtimod er det sportsvognsracing hun primært har beskæftiget sig med de sidste par år.
Hun var dog i 2019 en enlig svale i FIA F3-mesterskabet, hvor hun stillede op for HWA. Hun har afvist W Series fordi hun mener, at det devaluerer kvinders værdi, da der ikke er noget mandlig modstand, og hun har i 2020 og 2021 været en del af Richard Mille-pigeracerholdet i LMP2, hvor de har kørt WEC og Le Mans.
Alligevel er kvinder en mangelvare i de store klasser. Formel 1 får et fur, da de nok snakker om kvinder i Formel 1, men ingen hjælper kvinderne til at komme ind i Formel 1. Hvilket heller ikke bliver nemmere, da de mindre klasser heller ikke satser på dem. Tatiana Calderon har de sidste par år skiftet fra F2 (uden resultater) til Super Formula i Japan til nu Indycar.
Jamie Chadwick har vundet W Series-mesterskabet to gange, men hun har end ikke kunne få en test i en F3-racer. Hun deltog i Formula Regional-mesterskabet året efter Frederik Vesti dominerede. Hun var faktisk på hold med Arthur Leclerc, Gianluca Petecof og Oliver Rasmussen, men bortset fra første løb, så blev det ikke til flere ture på podiet.
Den tyske pige raser over, at holdene tilknytter kvinder til deres juniorprogrammer men ikke giver dem en chance. Jamie Chadwick er tilknyttet Williams, men hun har kun siddet i simulatoren, ikke i den ægte vare.
“Holdene smykker sig med kørere, men de får ingen reelle chancer.”
“De bruges til at retfærdiggøre moderne, smarte ledemotiver som ‘Vi fremmer kvinder og ligestilling’.”
Hendes uheld i Macau gav en masse fokus på hende og nogle sponsorer, men de er alle væk igen.
“Ulykken gav mig opmærksomhed, men i sportslig forstand var det ikke et skridt fremad.”
Drømmen er dog stadig Formel 1, selv om vejen tilbage til formelrace kommer til at gå via European Le Mans Series.
“Formel 1 er den ultimative drøm. I en alder af 21 kan jeg og skal jeg fortsat følge det mål.”
”Med et stort budget ville det gå hurtigt, med et lille budget må man nogle gange tage omveje. Men jeg kæmper mig igennem og tror fuldt og fast på, at der er en fremtid.”
“På et tidspunkt skal investeringen betale sig.”
Extreme E er på papiret dem som gør mest for at profilere kvinder. Her stiller hvert hold op med en kvindelig og en mandlig kører, og begge skal køre en omgang. Kvinderne får dog tæsk af deres mandlige modkørere, men det er et skridt i den rigtige retning.
Et par kvinder har også forsøgt sig i Formel E, men uden succes.