Syv års ventetid er forbi. Lewis Hamiltons tid som verdensmester er forbi, da Max Verstappen lavede en overhaling på sidste omgang, der bragte ham i den verdensmesterskabsskabende position.
En sen safety car i et ellers rimelig processionelt løb skabte muligheden for en overraskelse, som Red Bull udnyttede til UG, Kryds og bolle. Mick Schumacher og Nicholas Latifi kørte side om side igennem det reprofilerede sving for enden af baglangsiden, og det var her det gik galt. Nicholas ender i væggen og safety car kom på banen.
Fra min plads på Grandstand South, omringet af Max Verstappen- og Lewis Hamiltons-fans var der aldrig stille. Og da det blev rigtig spændende til sidst stod de næsten og rystede. Spændingen var stor, da genstarten gik for sidste gang, og der var stor jubel fra mange Max-fans, da han satte overhalingen ind.
Da Lewis var tæt på at overhale for enden af langsiden, blev der et kort øjeblik helt stille inden jubelen brød ud igen. Det var sidste chance for at tage føringen tilbage. Trods den store Max Verstappen-delegation fyldte Marina Grandstand med eget partyområde, så manglede der ikke orange trøjer på de andre tribuner.
Det menes at op mod 7.000 hollændere var på banen og en ting var sikkert. De var synlige og havde en fest. Kimi Raikkonen-fansene var der også til at hylde Ferraris sidste verdensmester. Desværre for Kimi udgik han i løbet, så der var ikke mulighed for at give ham et ordentligt farvel på banen.
Starten på løbet bød på både uh, ahh og buh, da Lewis tog føringen trods Maxs blødere dæk. Det var Red Bull som spillede ud først med at trække Max i pit på omgang 14, Mercedes dækkede Max af omgangen efter, men Red Bull lod som vanlig Sergio Perez blive ude. Sergio spillede den tro væbner og lod ikke Lewis komme forbi.
Det bød på to utrolig spændende omgange inden Lewis kom forbi. Et forsvar der fik Max til at kalde Checo for en ¨Legend’. En VSC for at fjerne Antonio Giovinazzis strandede bil bød heller ikke Max mange chancer.
Der var forvirring, da den sene safety car kom på banen. Måtte de lappede biler unlappe sig selv eller ej. Det endte med at nogle biler fik lov, men kun de biler der var mellem Lewis og Max. Det kom efter Max beklagede sig med en kæk kommentar, da det blev meldt ud, at de lappede biler ikke fik lov at køre forbi.
Så det virkede på banen som om, at det her mesterskab skulle være Max. For da Max endelig kom forbi Lewis, så blev der zig-zagget ned ad langsiden. Langt mere end et tilladt retningsskift.
Mercedes har efterfølgende protesteret, men stewards har afvist Mercedes’ protester. At mesterskabet havde været hårdt var tydeligt. Max Verstappen kørte bare forbi min tribune uden nogen glæde overhovedet. Han er lige blevet verdensmester, men end ikke en hånd til de mange fans kom der.
Fokus var så meget på mesterskabet, at det næsten gik forbi, at Carlos Sainz faktisk tog den sidste plads på podiet.
Cla | Driver | Chassis | Laps | Gap | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 58 | ||
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 58 | 2.256 | |
3 | Carlos Sainz Jr | Ferrari | 58 | 5.173 | |
4 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 58 | 5.692 | |
5 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 58 | 6.531 | |
6 | Valtteri Bottas | Mercedes | 58 | 7.463 | |
7 | Lando Norris | McLaren | 58 | 59.200 | |
8 | Fernando Alonso | Alpine | 58 | 1’01.708 | |
9 | Esteban Ocon | Alpine | 58 | 1’04.026 | |
10 | Charles Leclerc | Ferrari | 58 | 1’06.057 | |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 58 | 1’07.527 | |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren | 57 | 1 omg. | |
13 | Lance Stroll | Aston Martin | 57 | 1 omg. | |
14 | Mick Schumacher | Haas | 57 | 1 omg. | |
15 | Sergio Perez | Red Bull | 55 | 3 omg. | |
Nicholas Latifi | Williams | 50 | 8 omg. | ||
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 33 | 25 omg. | ||
George Russell | Williams | 26 | 32 omg. | ||
Kimi Raikkonen | Alfa Romeo | 25 | 33 omg. | ||
Nikita Mazepin | Haas | 0 |