Ændr banerne, ikke bilerne

Nico Hulkenberg Copyright Renault F1 Team

Hver eneste år laves der ændringer til det tekniske reglement, som alle biler skal leve op til. Det sker i en kombination af at skabe flere overhalinger og mere konkurrence, men også at et andet hold end Mercedes finder de vise sten.

Det koster en masse penge i udvikling for basalt set det samme resultat som året før. Der findes dog en løsning, som er noget mere kosteffektiv og som samtidig giver bedre race på banerne. Hvis man ændrer lidt på banerne, et sving eller to, så får man en bedre løsning.

Det siger Renault teamchef Cyril Abiteboul til ‘Autosport’.

“En ting jeg mener vi har behov for, er at lave noget mere ingeniørarbejde på banerne.”

“Jeg vil foretrække lidt mindre over-ingeniørarbejde på de tekniske reglementer, og lidt mere ingeniørarbejde på banelayoutet, fremfor at investere i 20 biler, der skal være anderledes hvert år.”

Renault har arbejde på en konfiguration på Paul Ricard, der giver flere overhalingsmuligheder og bedre racing
Copyright Daimler-Benz

“Jeg vil måske ændre et eller to sving, på hver bane. Det vil være meget mere kosteffektivt og meget bedre for sporten.”

“Jeg ved, at man har lagt en masse ingeniørarbejde ind i Vietnam. Men det er et sted, hvor vi alle kollektivt kunne tænke, ‘Hvad er godt for F1?’.”

Cyril Abiteboul har haft sine ingeniører til at kigge på Paul Ricard-banen.

“For at give et eksempel, fordi det er et løb, der naturligvis er vigtigt for os, er det franske grand prix.”

“Der var en del hård kritik efter løbet fordi det endte processionelt.”

Melbourne er en bane, hvor der ofte klages over manglende spænding og få overhalingsmuligheder
Copyright Mercedes AMG

“Vi prøvede at gøre det lidt interessant til slut og blev straffet for det!”

“Så hvad vi har gjort er at lave nogle simuleringer af alternative konfigurationer på, hvordan man gør det mere interessant.”

“Jeg ville gerne se mere kom-sammen mellem holdene for at skabe løsninger og forbedringer til banerne.”

“Hvis 10 hold ville samarbejde på at forbedre banerne, så er jeg sikker på vi kunne komme op med nogle fantastiske resultater, og vi behøves ikke vente til 2021 for det.”

“Det ville være allerede næste år.”