Næste år bliver en sæson, der vil slå alle rekorder, altså økonomisk. Det skyldes det nye 2021-reglement, der vil kræve astronomiske summer til udvikling samtidig med, at der stadig skal udvikles en bil til 2020-sæsonen.
Det betyder indirekte, at de hold der har råd til det, vil have to forskellige designteams i gang i 2020, hvor der ikke er noget budgetloft. Så hvis Ferrari og Mercedes bruger 2+ mia. kroner på en almindelig sæson, så lyder 2020 nok i nærheden af 4+ mia. kroner.
De mindre hold har dog ikke de penge, så de er handicappede fra start af, da de ikke har et decideret designteam dedikeret til 2021-bilen og derfor må fordele deres sparsomme resurser over to biler på samme tid.
Red Bull Racings Christian Horner har foreslået, at 2021-reglementet blev udskudt til 2022 på baggrund af, at alle hold i 2021 er underlagt budgetloftet.
Det sagde han under en fredagsteamchef-pressekonference og igen til ‘De Telegraaf’:
“Vi har travlt med to typer af biler på grund af disse reglementer.”
“Jeg fastholder, at det ville have været bedre at indføre budgetloftet først, så kunne man med det samme forbruge mindre.”
“Nu vil 2020 bliver det dyreste og travleste år, både på og udenfor banen.”