Nationale safety cars skal sikre diversitet

Mercedes safety car og medical car Copyright Daimler Benz

I et nyt tiltag for at fremme FIA’s We Race as One-program har FIA valgt at tilbyde muligheden for at købe sig til muligheden for at blive officiel safety car i et grand prix. Det sker i et initiativ, der skal samle penge ind til diversitet indenfor motorsporten.

Forskellige bilfabrikanter har fået muligheden for at byde på tjansen som safety car, og dermed blive et alternativ til Aston Martin og Mercedes-AMG på banerne. Dog vil det ikke gælde selve grand prixet, hvor Aston Martin og Mercedes-AMG har en ubrydelig kontrakt.

Men i de frie træninger og supportløb der kan det for eksempel være en hårdtpumpet Alfa Romeo Giulia, der kører rundt ved det italienske grand prix.

Det kunne være en Giulia GTam, som skal bruges som safety car på Monza.
Copyright Alfa Romeo Racing

Det vil dog ikke være billigt at købe sig til en safety car-plads i en Grand Prix-weekend. Beløbet skulle lyde på 3.000.000 euro for en weekend, hvor selve F1-grand prixet ikke er en del af pakken.

Foreløbig har man valgt at bruge 2021 som et forsøg og tilbyder muligheden ved fem grand prixer. Det gælder det spanske, det britiske, det italienske, det japanske og sæsonafslutningen i Abu Dhabi.

Pengene skal som sagt gå til FIA’s diversitetsprogram, hvor unge kørere, mekanikere eller ingeniører med færre midler kan søge om et legat, der skal fremme deres vej mod toppen af motorsport uafhængig af rige forældre, køn eller social baggrund.

Nissan er det første mærke, der har købt sig til en plads som safety car. Denne model skal bruges ved det spanske grand prix i maj.
Copyright NISMO

Talsmanden Lars Pinar fra FIA udtaler til ‘Daily Express’:

“Vi glæder os meget til at fremme diversiteten og hjælpe unge mennesker videre på deres vej mod et FIA sanktioneret mesterskab som f.eks Formel 1, sportsvognsracing eller rally, enten som kører, mekaniker eller ingeniør.”

“Vi tror på ungdommen ligger inde med nogle kreative ideer, som kan gøre sporten mere tilgængelig og bæredygtig.”

Interesserede skal ansøge til FIA, og der vil blive nedsat en kommission bestående af bl.a. tidligere kørere og ingeniører, der skal træffe de afgørende valg om, hvilke personer der vil modtage et legat.