EE: Velkommen til Extreme E

Hvert hold består af en kvinde og en mand, så naturligvis er Women in Motorsport repræsenteret Copyright Extreme E

Den helt nye motorsportsserie, Extreme E, kørte i dag kvalifikationen til det første X Pris i historien. I denne artikel fortæller vi kort om den nye serie, som vi også vil følge på GPnews.

Et af de første spørgsmål er, hvor serien kan ses og her har Discovery rettighederne til at vise serien i Danmark. Det betyder adgang til Discoverys kanaler eller Discovery Plus  for at følge den nye miljøvenlige serie på den store skærm.

Den nye serie kan kaldes for en offroad-pendant til Formel E, og de specialbyggede biler er alle udstyret med elektriske motorer. To styk i det der mest ligner en offroad-SUV, der hedder ODYSSEY 21.

Andretti United
Copyright Extreme E

ODYSSEY 21 er en en elektrisk offroader, der yder 550 hk. Bilen er ikke en letvægter med en kampvægt på 1650 kg og en bredde på 2.3 meter. Bilen accelerer fra 0-100 km/t på 4.5 sekunder og kan klare stigninger op mod 130 grader.

Bilerne er ens under kåben, produceret af Spark Racing Technology med et batteri leveret af Williams Advanced Engineering. Bilerne står på Continental-dæk, der med en vægt på 50+ kg vejer lige så meget som flere af seriens kvindelige kørere.

Kåben er som standard leveret som Extreme E, men hvert hold kan producere sin egen eller udvikle en fra et OEM-firma. Således er Hummer inde over Chip Ganassi-holdet.

(l-r) Oliver Bennett (GBR), Hispano Suiza Xite Energy Team, Christine ‘GZ’ Giampaoli Zonca (ESP), Hispano Suiza Xite Energy Team, Carlos Sainz (ESP), Acciona | Sainz XE Team, Laia Sanz (ESP), Acciona | Sainz XE Team, Cristina Gutierrez (ESP), X44, Sebastien Loeb (FRA), X44, Timmy Hansen (SWE), Andretti United Extreme E, Catie Munnings (GBR), Andretti United Extreme E, Kyle Leduc (USA), Segi TV Chip Ganassi Racing, Alejandro Agag, CEO, Extreme E, Sara Price (USA), Segi TV Chip Ganassi Racing, Stephane Sarrazin (FRA), Veloce Racing, Jamie Chadwick (GBR), Veloce Racing, Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing, Molly Taylor (AUS), Rosberg X Racing, Mattias Ekstrom (SWE), ABT CUPRA XE, Claudia Hurtgen (GER), ABT CUPRA XE, Jenson Button (GBR), JBXE Extreme-E Team, and Mikaela Ahlin-Kottulinsky (SWE), JBXE Extreme-E Team
Copyright Extreme E

Deltagerne i den første Extreme E-sæson består af ni hold af to kørere. Alle kørere og deres hold kan ses på billedet ovenover, og det er et krav, at der skal være en af hver køn på holdet. Specielt mandesiden er imponerende og kendt, men i løbet af sæsonen lærer vi også de kvindelige kørere bedre at kende.

Med kørere som Carlos Sainz, Timmy Hansen, Sebastien Loeb, Mattias Ekström, Johan Kristofferson og Jenson Button, så mangler der ikke store navne i serien.

Presæson: Hispano Suiza
Copyright Extreme E

På kvindesiden findes Jamie Chadwick (W Series 2019-mester) og Claudia Hürtgen. Kvinderne er gode i deres felter, men de er bare ikke så kendt i Danmark, og jeg undskylder gerne mit manglende kendskab til dem.

Det hurtige overblik kommer her.

Hold Land Mandlig kører Kvindelig kører
ABT Cupra XE Tyskland Mattias Ekström Claudia Hürtgen
Andretti Untede Extreme E USA Timmy Hansen Catie Munning
ACCIONA Sainz XE Spanien Carlos Sainz Laia Sanz
Hispano Suiza Xite Energy Team Spanien Oliver Bennett Christine Giampaoli Zonca
JBXE England Jenson Button Mikaela Åhlin-Kottulinsky
Rosberg X Racing Tyskland Johan Kristofferson Molly Taylor
Veloce Racing England Stephane Sarrazin Jamie Chadwick
X44 England Sebastien Loeb Christina Gutierrez
Segi TV Chip Ganassi Racing USA Kyle Leduc Sarah Price

Kalenderen for 2021 består af fem løb

Dato Navn Land Område
3.-4. april Desert Xprix Saudi-Arabien Alula
29.-30. maj Ocean Xprix Senegal Dakar
28.-29. august Arctic Xprix Grønland Kangerlussuaq
23.-24. oktober Amazon Xprix Brasilien Santaram, Para
11.-12. december Glacier Xprix Argentina Tierra del Fuego
Presæson: Timmy Hansen-Andretti United
Copyright Extreme E

Hver løbsweekend består af to dage. Den første dag består af to kvalifikationer. Rækkefølgen findes ved lodtrækning og hvert hold sendes på banen. En omgang køres af hvert medlem på holdet og der gives en samlet tid for kvalifikationen. Der er en skiftezone og bilerne skal holde stille 45 sekunder, hvor kørerskiftet skal foretages. Bryder man fartgrænsen i skiftezonen eller holder stille for kort tid, så er der heftige tidsstraffe.

Den anden kvalifikation køres også på førstedagen og igen findes rækkefølgen ved lodtrækning, men nu er det omvendt blandt kørerne, så hvis kvinden startede først i Q1, så starter hun toer i Q2.

De to kvalifikationers tider lægges sammen, og de har stor betydning for weekendens senere forløb. De tre hurtigste går direkte i søndagens semifinale. Plads 4 til 6 kommer ud i det, der kaldes Crazy Race for her går vinderen videre til finalen. De sidste tre kommer ud i et Shootout for at finde deres pladser 7-9 som de får point udfra.

Pointgivningen efter lørdagen gives med 12 point til den hurtigste og ned til 4 point til det langsomste hold på plads ni.

Presæson: Sebastien Loeb i Lewis Hamiltons X44
Copyright Extreme E

Søndag er finaledag og her køres der fire løb. Semifinalen, Crazy Race og Shootout, samt finalen. Formatet for alle fire løb er ens. En kører en omgang og bytter herefter med holdkammeraten. Men i modsætning til kvalifikationen lørdag, så er der tre biler i hvert løb.

Nummer et og to i semi går videre til finalen, nummer et i Crazy Race avancerer også til finalen. Shootout bestemmer plads syv til nu.

Finalen bliver lidt mere interaktiv for ligesom man i Formel E kan stemme på den kører man vil hjælpe med et power boost, så har man en pendant i Extreme E, der hedder gridplay. Igen kan man stemme på et hold, og holdet med flest stemmer i finalen starter forrest. På den måde kan man involvere fansene.

Der er naturligvis point til alle deltagende hold, der ikke bliver diskvalificeret. Pointgivningen er som følgende: 25, 19, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4

Presæson: Rosberg X Racing
Copyright Extreme E

Extreme E praler med, at det er zero emission motorsport, der efterlader banerne, uden men. Det sker blandt andet via skibet St. Helena, der sejler så tæt til de fem lokationer som muligt for at holde aftrykket så lavt som muligt.

Du kan blive klogere på Extreme E ved at besøge seriens hjemmeside.

Presæsonbillede: Ganassi mod Andretti
Copyright Extreme E

Serien kan som sagt ses i Danmark via Discoverys Eurosport og Discovery Plus. Udover dette bliver en del af weekenden også vist på sociale medier som Extreme E’s egen facebookside og Youtube.

En anderledes serie som vi glæder os til at følge på GPnews.dk