Der er faktisk fire danske racerkørere på Circuit Of The Americas i dag. Hele tre unge talenter kører de sidste to runder af det amerikanske Formel 4 mesterskab, nemlig Christian Rasmussen, der starter P4, Benjamin Pedersen (P5) og debutant Aske Nygaard Bramming (P7). I skrivende stund er de alle tre ved at gøre sig klar til deres første race af to. Starten går 30 minutter efter Formel 1 kvalifikationen. Vi kipper med flaget og ønsker vore talenter et godt ræs. I et 33-bil’s felt er alle 3 talenter i top 7. Det kan vi godt være stolte af!

Den sidste dansker i aktion på COTA er naturligvis vores danske Formel 1 stjerne Kevin Magnussen. Har har endnu ikke slået en teamkammerat i kvalifikationen på denne bane og træningerne har ikke givet anledning til at tro han klarer det dennegang. Men lad os nu se; Q1 er igang på denne 5,515km lange superbane i Austin, Texas. Bakken op til første sving er stejl, som i meget stejl, og i det hele taget er det som om amerikanerne har snuppet lækre sving fra baner over hele verden og sat det sammen til en bane der i mine øjne er temmelig episk. Det må være en fænomenal følelse at kunne køre den med fuld gas i et potent køretøj, for slet ikke at tale om Formel 1’s smukke racer monstre.

COTA
Copyright Williams F1

Ferrarierne er hurtigt ude og sætter bedste tider i Q1, det varer dog kun til Bottas sætter sig foran Vettel med bare 0,051 sekund. Hamilton, der har vundet hele 5 ud af de 6 Formel 1 Grand Prix afholdt på COTA, snupper P1 fra ham. Vettel er iøvrigt den eneste anden vinder af Formel 1 på COTA (2013).

5 min og 40 igen og Max Verstappens bil vil ikke vælge et gear. På billederne kan vi se at højre baghjulsophæng er knækket og i slowmotion ser det ud til det er sket på de høje kerbs på vej ud af sving 15. Han rulles i garagen og det er tvivlsomt om Red Bull kan få den klar til Q2.

Magnussen klarer sig igennem på en 13. plads; Gasly snupper den eftertragtede “best of the rest” plads 7, hvilket er imponerende, da han kører på banen for første gang. De eliminerede er: ALO, SIR, STR, ERI, VAN.

Pierre Gasly
Copyright Red Bull Contentpool

Q2 og vi får en melding om at Verstappen ikke deltager yderligere i denne kvalifikation. Øv for ham og Red Bull. Dennegang sætter Mercedes’erne sig øverst i tabellen fra start og Ferrari’erne slår tilbage. Räikkönen 0,192 sekund hurtigere end Vettel. Hamilton’s andet forsøg er ikke godt nok til at komme tæt på Ferrari’erne, og han forbliver små 6 tiendedele fra Räikkönen.

Ferrari har bragt en opdateret bund med til COTA, som de testede i går, uden at blive tilstrækkelig imponeret over den til at montere den i dag. Derfor er der ikke de vilde opdateringer på Ferrari’s bil denne weekend, så det er interessant hvor deres opadgående formkurve i fart kommer fra. Efter sigende har Ferrari været igang med at lydteste deres motorer og sammenligne med konkurrenterne for at finde forskelle – der er virkelig gang i de vildeste forsøg på at finde flere udviklingsmuligheder og fart.

Ok, med lidt under 3 minutter tilbage af Q2 er det sidste skud i bøssen for stjernerne. Magnussen er i elimineringszonen og vi bliver forkælet med flotte billeder af ham som han kører sin omgang og…  Nej, han forbedrer sig ikke, han er elimineret sammen med Saintz (der bliver slået med 0,002 sek af Hülkenberg), Gasly, Hartley og Verstappen. Magnussen starter 12’er i morgen. Gasly og Hartley skal starte bagerst grundet brugen af nye komponenter ud over deres sæson allokering.

Kevin Magnussen
Copyright Haas F1 Media

Q1 og alle 10 myldrer på banen. Første slag går til Hamilton, der slår banerekord med 1:32:567 (gamle rekord var 1:33:108). Vettel splitter Mercedes’erne 0,088 sek efter og Bottas er yderligere 0,031 sek efter Vettel. Tilbage til pit og med bare lidt over 3 minutter tilbage kommer bilerne igen på banen.

Det er virkelig fedt at se disse “now or never” situationer, der skal leveres NU. Motorerne er skruet helt op, der er minimalt brændstof i tanken og de har alle fået et ekstra sæt dæk til denne kvalifikationsrunde. Enhver racerkørers hår rejser sig, som de vanvittigt imponerende fart-raketter for alvor skydes af.

Räikkönen tager P1 med ny banerekord, Hamilton tager den tilbage og Vettel…   Nej, han er 0,061 sek efter Hamilton og tager P2, bare 0,009 sek foran Räikkönen. Vettel spørger pitten hvor langt de var fra, og ved svaret hører man et demoraliseret “oh..” og så en hel masse bip, der dækker over de ord Vettel sagde. Den nye banerekord lyder 1:32:237.

Vettel har en tre pladsers straf for ikke at bremse langt nok ned i fart ved rødt flag i fredagens træning, så de starter som flg:

Lewis Hamilton USA 2018
Copyright Mercedes AMG

P1. Lewis Hamilton – P2. Kimi Räikkönen – P3. Valtteri Bottas – P4. Daniel Ricciardo – P5. Sebastian Vettel (straf) – P6. Esteban Ocon – P7. Nico Hülkenberg – P8. Romain Grosjean – P9. Charles Leclerc – P10. Sergio Perez – P11. Carlos Sainz – P12. Kevin Magnussen – P13. Max Verstappen – P14. Fernando Alonso – P15. Sergei Sirotkin – P16. Lance Stroll – P17. Marcus Ericsson – P18. Stoffel Vandoorne – P19. Pierre Gasly (straf) – P20. Brendon Hartley (straf)

Det ser ud til der skal sort uheld til at afholde Lewis Hamilton fra at tage sit 5. verdensmesterskab i morgendagens løb.