Det er for svært at overhale i Formel 1 og det giver DRS en berettigelse. Hyperavancerede forvinger, der udover at generere downforce også har formålet at skabe turbulent luft, der ødelægger bagfrakommende køreres mulighed for at komme tæt på.

Derfor indfører man til næste år en ny forvinge, hvis formål er at reducere den turbulente luft og dermed gøre det nemmere for en bil at komme tæt på og angribe,  ikke bare køre forbi på DRS.

Nicholas Latifi med en tidlig udgave af 2019-forvingen
Copyright Sahara Force India

Intentionen er god, men den virker ikke. Det siger Red Bulls Dr. Helmut Marko til ‘Auto Motor und Sport’ og langer ud over de udviklingsomkostninger, som ikke gør nogen forskel.

“Vi planlægger at færdiggøre bilen tidligt ligesom sidste år, men nu kom der en nytteløs reglementsændring til forvingen, hvilket koster om omkring $16 millioner (ca. 100 millioner kr, red.).”

“Men det er spild, hvad angår begrænsning af downforce, vi er allerede mere eller mindre på det nuværende niveau og problemerne med overhalinger forbliver.”

Helmut Marko tror på mere af dette i 2019
Copyright Red Bull Contentpool

“Det har ingen effekt. Vi skal ikke snakke budgetlofter, når vi træffer sådanne beslutninger.”

Helmut Marko tror på, at nummer 1 vil finde vej til holdet i 2020. Næste års RB15 er han meget fortrøstningsfuld over, også med Honda-motoren.

“Vi har sat sigte mod titlen. Honda-motoren har allerede flere hestekræfter end Renaults og det som kommer, skulle være nok til, at vi kan køre med oppe foran.”

Det er helt sikkert imødeset, hvis vi kan få en trekamp om mesterskabstitlerne næste år.