Det er endelig racedag i Spanien. Traditionelt starter “den europæiske” del af sæsonen med dette løb og det markerer samtidig for alvor startskuddet til fabrikkernes udviklings konkurrence. Selvfølgelig har de været i gang siden første løb i Melbourne, men først nu er det muligt at teste dele fredag og have eventuelle nye dele eller smårettelser leveret til lørdag. Grunden er naturligvis at langt de fleste Formel 1 teams har deres fabrikker i England og det er nemt og hurtigt at få dem transporteret til Circuit de Catalunya.

Banen er blevet asfalteret siden sidste år, og Christian Horner melder at det er noget underligt asfalt, for dækkene slides helt som forventet, men der er ingen degradering af gummiet. Sebastian Vettel var således noget overrasket over at komme ind fra en træning og opdage at hans dæk var slidt ned til lærredet, helt uden han  så eller oplevede gummiets degradering (som man normalt kan se nogenlunde tydeligt).

Det er super flot gået at Haas har begge biler i top 10 på gridden, personligt havde jeg ikke troet det pga. udviklings kapløbet som de store teams smider et utal af millioner i. Millioner som Haas simpelthen ikke råder over.

Starten: Hamilton trækker fra og Vettel snupper andenpladsen fra Bottas gennem første sving og CRASH..  Grosjean taber bagenden ind i det lange sving 2 og tager Hulkenberg og Gasly med sig ud af Spaniens GP. Safety Car er naturligvis ude.

Romain Grosjean
Copyright Haas F1 twitter

Vi kommer igang med omgang 7 før Safety Car’en kører tilbage til pitten. Hamilton venter længe med at træde speederen i bund og snyder totalt Vettel og de andre. Hamilton trækker fra feltet ned gennem langsiden. Alonso laver en fin overhaling af Ocon; ham punkterede i første sving og er nu allerede oppe på en niendeplads, hvor han ubønhørligt lægger pres på Leclercs Sauber Alfa Romeo.

Stoffel Vandoorne får en 5 sekunders straf som med al sandsynlighed bliver afsonet i forbindelse med pitstoppene. Hamilton kører vanvittig hurtigt og trækker ca. 1 sekund fra pr omgang. Bottas begynder at æde sig lidt ind på Vettel. Ricciardo melder til pitten at han mener han har mere hastighed, problemet er at Verstappen ligger foran ham. Bliver interessant at se om de giver Verstappen en ordre om at lade Ricciardo komme forbi, og om Verstappen rent faktisk vil gøre som der bliver sagt. Iflg. Christian Horner, teamchef for Red Bull, har begge kørere været på “the naughty step” (Engelsk udtryk for at have været en slem dreng/pige), så det er lidt spændende hvordan det udvikler sig.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media

Vettel går i pit på omgang 18 og kommer ud lige efter den sværeste kører at overhale i Formel 1 pt: Kevin Magnussen. Vettel har valgt at sætte de “hvid væggede” medium dæk. Hamilton sætter banerekord på omgang 19. Samtidig med kører Bottas fuld gas som forberedelse til pitstoppet, hvor han har chancen for at holde sig foran Vettel og dermed have overhalet ham i forbindelse med de to’s individuelle pitstops. Han når det ikke, Vettel overhaler Magnussen på vej ind i sving 1 og Magnussen holder Bottas tilbage, dog ikke for længe og Bottas ligger stadig efter Vettel.

På omgang 25 får Raikkonen pludselig et problem, der forsøges indstillinger men det virker ikke og han får besked på at stoppe bilen. han fortsætter lidt og pludselig virker bilen som den skal igen… mærkeligt. Hamilton pitter på omgang 26 og kommer ud lige bag Verstappen. Samtidig kører Raikkonen alligevel i pit og bilen trilles ind på værkstedet, det ser ikke godt ud.

Omgang 28 og Hamilton sætter igen banerekord.

Kevin Magnussen
Copyright Haas F1 Media

Omgang 33 og Magnussen pitter, solidt pitstop og han kommer ud på sjettepladsen igen. Flot kørt må man altså sige.. Efter pitstoprunden er rækkefølgen som flg: HAM, VET, BOT, VER, RIC, MAG, SAI, LEC, ALO, PER, STR, ERI, VAN, HAR, SIR, OCO.

Ocon parkerer en død Formel 1 racer på omgang 40, den gik bare ud og slut for Ocon for andet løb i træk. Der kommer Virtual Safety Car. Ferraris pit crew kommer ud og sætter nye dæk på Vettels bil. Han mister to pladser, en til Bottas og en til Verstappen. Det virker lidt forvirrende hvorfor de valgte at skifte hans dæk nu… ???

Racet kommer for alvor igang på omgang 43 hvor Alonso overhaler Leclerc med det samme. Sirotkin er tæt på at lave en eneulykke, men fanger udskridningen og klarer sig videre efter han snupper sig et pitstop og nye super soft dæk. En af Williams bilerne kører ind i Verstappens frontvinge, men begge fortsætter. Stoffel Vandoorne stopper bilen på omgang 48, det lyder som en gearkasse der ikke vil mere. Samtidig sætter Hamilton endnu engang banerekord. Der er 14 biler tilbage i løbet med flg. 6 udgåede: GRO, GAS, HUL, RAI, OCO og VAN.

Omgang 56 og nu er det Ricciardo der sætter banerekord. Omgang 59 og Perez overhaler Leclerc for niendepladsen. Magnussen holder sin sjetteplads og kører smukt. Omgang 62 og Daniel Ricciardo sætter igen banerekord med 1:18:441, det er ca 1,5 sekund hurtigere end Hamiltons første banerekord i begyndelsen af løbet.. WOW, det er HURTIGT!

Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool

Bottas begynder at kæmpe med sine medium dæk, på omgang 63 kan man se en slags vabler på en linie på hans venstre fordæk, han har kørt 43 omgange på dækkene og der er 3 omgange tilbage af løbet. Da man kører med uret rundt på Circuit de Catalunya er der naturligt flest højresving og dette slider dækkene på venstre side af bilen hårdest.

Omgang 66 er gennemført og Hamilton tager sejren med Bottas på andenpladsen og Mercedes klarer en 1-2 gridplacering med en 1-2 sejr. Tredie bliver Verstappen og Vettel slutter firer. Ricciardo bliver femmer og MAGNUSSEN tager “best of the rest” med en SUPER FLOT sjetteplads. Det er VIRKELIG noget der batter til noget det der, den havde jeg på ingen måde set komme og jeg bøjer mig i støvet for Kevin. Også derfor sætter jeg ham på som hovedbilledet for artiklen. TILLYKKE Kevin; du må meget gerne blive ved med at lukke munden på mig med BLÆNDENDE kørsel.

Resten kommer ind som flg: SAI, ALO, PER, LEC, STR, HAR, ERI, SIR. Udgåede: VAN, OCO, RAI, GAS, HUL, GRO.

VI SES TIL MONACOS GRAND PRIX…