GPnews.dk har haft fornøjelsen af at prøve det nye Project Cars 2. Opfølgeren til det ganske underholdende, men svære Project Cars, er blevet mange gange større og ikke mindst sværere. Det her spil er ikke beregnet til at blive kørt med joypad.

På trods af at udviklerne skriver med stolthed, at man har arbejdet på styringen af spillet med joypad, så tør jeg godt sige, at medmindre du har et rat og tålmodighed, så ender du enten med at smide joypaddet i jorden eller lægge spillet fra dig.

For det her spil er svært. Der er et kæmpe udvalg af biler fordelt mellem mærker, årgange og serier. Her er både den klassiske cigarformede Lotus fra 1960’erne frem til udvikleren Slightly Mad Studios bud på en Formel 1-bil i fremtiden.

Der er masser af baner. Baner som du ikke ser i andre racerspil og baner, som du kender. Rettigheder betyder, at Monaco hedder Cote de Azur og formelklasserne lyder navne som Formula A og Formula C.

Der er bl.a. rallycrossbaner og gokartbaner i spillet. Jeg morede mig gevaldigt med at køre Formel Ford på en Rallycrossbane eller en gammel Lotus på de historiske og lange Spa- og Monza-baner.

Spillet udkom den 22. september og jeg har derfor ikke haft den store mulighed for at gå ordentligt i dybden endnu. Jeg glæder mig til det og det at starte en karriere fra bunden. Det vil utvivlsomt hjælpe en på sin vej op igennem rækkerne, men indtil nu har det primært været Quick Races med forskellige biler på forskellige baner.

Biludvalget er stort og med season pass bliver det endnu større. Kører man en rallycrossbil, så skal der fokuseres på at bilen skal være i de høje omdrejninger, så turboen virker optimalt. Ellers hører man ikke meget andet end turboens swush hver gang den falder.

Alle biler har to indikatorer. En drivability og en cornerspeed. Her vises der med tre streger, hvor svær og hvor hurtig bilen er. Således er en Jaguar Gruppe C-racer noget af et bæst imens en Mercedes AMG A45 er nemmere at styre.

Der er masser af vilde biler med i dette spil. Specielt indenfor sportsvogne, Indycar og Rallycross excelerer spillet med dets store udvalg.

Som sagt så er spillet så nyt, så jeg har ikke haft muligheden for at gå i dybden med det. Jeg har kun spillet det med et joypad og her er det næsten frustrerende svært.

Hvis GT Sport eller Forza Motorsport 7 er nemmere at køre med et joypad, så frygter jeg at dette spils levetid bliver begrænset. Hvilket er en skam, da der er timers nok udfordring til, at du også om et par måneder vil tage spillet frem og tage en tur.

Tak til Tove Bengtsson fra Bandai Namco for anmeldereksemplar. Spillet er prøvet på en Xbox One. Det fås også til PlayStation 4 og PC.