Ventetiden er ovre, og det er endelig officielt: Kevin Magnussen skifter i 2017 fra Renault Sport F1 til det amerikanske Haas F1 Team. Danskeren har efter sigende fået en 2-årig kontrakt, hvor 2017 er garanteret, mens 2018 er hængt op på nogle præstationsbaserede klausuler.

Haas F1 har netop præsenteret Kevin på et pressemøde på Interlagos banen, hvor sæsonens næstsidste Grand Prix køres i denne weekend, og danskeren bliver hos Haas teamkammerat med den 30-årige franskmand Romain Grosjean. Grosjean anses af mange for at være en ganske habil racerkører, og det er da også ham, der egenhændigt har skaffet Haas de 29 VM-point, de indtil videre har skrabet sammen i denne sæson, som er deres første i Formel 1.

Romain Grosjean Copyright Haas F1 Media
Romain Grosjean
Copyright Haas F1 Media

Kevin Magnussens fremtid har gennem længere tid været genstand for masser af spekulationer, og han har ved flere lejligheder givet udtryk for, at han helst ville blive hos Renault, hvis det var muligt. Han har udvist stor tålmodighed og loyalitet overfor Renault, bl.a. ved at forlænge den option, som teamet havde på ham. Det franske fabriksteam har for længst skrevet kontrakt med tyske Nico Hülkenberg, og derfor har både Magnussen og hans nuværende teamkammerat Jolyon Palmer længe været vidende om, at der reelt kun var ét sæde at kæmpe om.

I onsdags blev det så offentliggjort, at Kevin Magnussen forlader Renault, og kort efter meldte man ud, at man havde forlænget aftalen med Jolyon Palmer – og i går fik vi så at vide, at det var Kevin selv, der takkede nej til Renault, fordi han ikke var tilfreds med den behandling og det tilbud, som franskmændene præsenterede ham for. Teamet har åbenlyst flirtet med adskillige andre kørere, og først da disse muligheder var udtømte, vendte man sig mod Magnussen, som altså takkede nej til at være teamets ”nødløsning”. Kevin blev kun tilbudt en forlængelse på ét år, og han har udtalt, at han fornemmede, at ”Renault allerede var videre og havde andre kørere i sigte til 2018”, og at så mange kørere har været inde over, at ”selv Paven vist fik tilbudt sædet på et tidspunkt.”

Kevin Magnussen Copyright Renault Sport F1 Team
Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport F1 Team

Det er ikke umiddelbart nemt at vurdere de rent sportslige perspektiver i Kevin Magnussens skifte. Med de omfattende regelændringer, som træder i kraft næste år, skal alle teams stille med helt nye biler, og derfor kan der sagtens blive vendt op og ned på styrkeforholdene på gridden. Umiddelbart er der ingen tvivl om, at Renault som fabriksteam står med stærkere kort på hånden end Haas; franskmændene har et betydeligt større budget, en meget bredere organisation at trække på og ikke mindst masser af erfaring og know how fra deres tidligere indsats i Formel 1. I sammenligning er Haas et lille team, men det betyder ikke nødvendigvis, at man ikke kan gøre sig gældende, især ikke når man som Haas har et intensivt samarbejde med selveste Ferrari.

Romain Grosjean foran Kevin Magnussen Copyright Red Bull Contentpool
Romain Grosjean foran Kevin Magnussen
Copyright Red Bull Contentpool

Vi følger op med mere om Kevins nye udfordringer, når der foreligger udtalelser fra de involverede parter.