Når der indføres gennemgribende ændringer i det tekniske reglement, medfører det selvsagt altid en mængde ekstra arbejde for folkene på de respektive teams’ fabrikker, som kæmper mod tiden, når de nye racere skal designet og konstrueres helt fra bunden. Denne sæson er ingen undtagelse, og Toro Rossos teamchef Franz Tost fortæller, at man planlægger at arbejde døgnet rundt i perioden op til de første pre-season tests, som påbegyndes d. 27. februar i Barcelona.

”Rent produktionsmæssigt kommer vi til at arbejde 24/7 i en periode. Fra midten af januar til midten af februar vil vi arbejde i 3-holdsskift. Vi begrænser det til en relativ kort periode, fordi det er så omkostningskrævende,” fortæller Tost til ’Autosport’.

Franz Tost Copyright Red Bull Contentpool
Franz Tost
Copyright Red Bull Contentpool

Til den kommende sæson bliver bulerne markant anderledes at se på; dækkene bliver bredere, vingerne bliver lavere og bredere, og hele raceren får en større sporvidde og en større totalbredde. Det betyder, at designerne skal tegne en ny racer helt fra bunden, og især for de mindre teams, som ikke har uanede midler at trække på, er netop kompromisset mellem designfasen og den egentlige konstruktionsfase en af de svære øvelser, fortæller den 60-årige østriger videre.

”Det bliver svært, når den aerodynamiske afdeling ikke ønsker at frigive deres tegninger men lige vil sikre sig endnu en dag,” siger Tost. ”Det er den samme historie hvert år, for jo længere man kan arbejde med research og udvikling i vindtunnelen, jo mere performance ender man op med.”

Carlos Sainz Copyright Red Bull Contentpool
Carlos Sainz
Copyright Red Bull Contentpool

December og januar er generelt nogle af de kritiske måneder for ethvert Formel 1 team, for det er her, der virkelig bliver travlt med at producere alle stumperne til den kommende sæson. Derfor bliver det hurtigt kritisk, når designerne ikke føler, at de er færdige med deres arbejde, og produktionsafdelingen samtidig står og tripper for at komme i gang. Også her har de største teams en fordel, siger Tost.

”Det er klart, at jo længere man kan trække tingene, jo mere performance ender man op med, men når først vi har sat en deadline, er vi nødt til at sige ”stop”, før ellers kommer vi simpelthen ikke ud at køre. Det er forskellen mellem de store og de små teams,” siger Tost med henvisning til, at teams med større økonomisk råderum lettere kan omprioritere og flytte ressourcer fra én afdeling til en anden.

Daniil Kvyat Copyright Red Bull Contentpool
Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Contentpool

”Vi er nødt til at træffe en beslutning om, præcis hvornår vi skal frigive tegningerne, og så skal alle vide, at det er absolut sidste frist. Det er ikke muligt for at ændre i planerne, for vi kører allerede tingene helt til grænsen.”