Det bliver ikke nemmere at overhale næste år med de nye vinger end med de nuværende. Det siger Dr. Helmut Marko, Franz Tost og Andy Green.

Diverse vindtunnelmålinger viser en anden sandhed end den ønskede. Racing Point Force Indias tekniske chef Andy Green siger til ‘Auto Motor und Sport’:

“At køre efter en bil vil ikke blive nemmere.”

Toro Rosso-chefen Franz Tost supplerer:

“Jeg har diskuteret det med folk i vindtunnellen og de tror ikke overhalinger vil blive meget nemmere.”

“Jeg tror , at ved begyndelsen af næste sæson vil holdene have nået en lignende downforce som nu.”

Robert Kubica testede de nye vinger ved en test tidligere i år. Her er det dog den nuværende vinge, der er i brug.
Copyright Williams F1

Dr. Helmut Marko fra Red Bull svarer samstemmende:

“Vores simuleringer viser, at intet ændrer sig. Overhalinger vil blive lige så svære.”

“Hele denne øvelse koster os kun penge.”

Der vil komme væsentlig flere vingeskader med de bredere vinger næste år, siger Dr. Helmut Marko. Det sagde vi godt nok også, da det nye tekniske reglement i 2009 trådte i kraft og det viste sig, at der ikke var en stor stigning i forvingeskader.

Hvis det viser sig, at de bredere vinger bliver nemmere beskadiget, så vil 2021-reglementet nok medføre smallere vinger igen.