Det er bare en uge siden vi fulgte et vildt spændende show fra Austin i Texas, hvor Kimi Raikkonen tog sæsonens mest populære sejr.

Allerede én uge efter er der pakket ned, fragtet og pakket op igen, så alle 20 fartmonstre er klar til runde 19 af 21 i Formel 1 sæsonen 2018. Hamilton bliver verdensmester i denne weekend hvis han slutter på P7 eller bedre. Vettel SKAL vinde, eller Hamilton udgå for at holde liv i et mesterskab der i det store hele ser afgjort ud til Hamiltons fordel.

Glimt af Haas transporterne Kmag Supports tur til test i Barcelona
Copyright Martin Bjerg

De tre træninger har været domineret af Red Bull og Max Verstappen. Han har gjort rent bord i alle tre træninger, til sidst dog kun med 0,15 sekund ned til Hamilton. Før Mexico kom tilbage på kalenderen i 2015, talte vi ofte om, at Monaco’s bybane var det sted motorkraft betød mindst. Nu er Autodromo Hermanos Rodriguez stedet hvor motorkraften for alvor træder i baggrunden. Grunden til motorkraften ikke betyder så meget er, at banen ligger i 2240 meters højde over havets overflade. I den højde er der ca 25% mindre ilt i luften, og motorerne får dermed ikke den enorme mængde luft de normalt “fortærer”. Det koster i omegnen af 60-70hk, og selvom Mercedes ligger meget tæt på 1000 hk, kan det mærkes; specielt på topfarten. Selvfølgelig påvirker den tyndere luft også aerodynamikken og dækkene; og det er til fordel for de Formel 1 biler, der er aerodynamisk bedst udviklet. Verdens bedste Formel 1 aerodynamiker, Adrian Newey, sidder ved roret af udviklingsafdelingen i Red Bull, og deres biler har i mange år været vurderet til at have langt den bedste aeropakke. De har bare aldrig haft en motor, der var kraftig nok til at kunne drage tilstrækkelig fordel af det til at vinde mange løb og mesterskaber. Når motorforskellen mindskes, ja, så rykker Red Bull frem i tidstabellerne.

Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool

For en ordens skyld: Højden påvirker naturligvis også kørerne og mekanikerne. Kørerne er top-trænede atleter, og lider derfor ikke så voldsomt igen under højden. Værre er det med de mekanikerne, der måske ikke har brugt helt så lang tid i fitnesscentret. De vil være en smule mere tilbøjelige til at lave fejl; nu får vi se.

Sidste år var det Sebastian Vettel, der tog pole position med en 4,304 kilometers omgangstid på bare 1:16:488. Det var dog Max Verstappen, der tog sejren (med de sædvanlige kontroversielle emner undervejs).

Kevin Magnussen kæmper bravt, men han kan slet ikke få dækkene til at virke. I sidste træning havde han en defekt intercooler og så blev det ikke til mere kørsel. Reelt set er det umuligt at vide om det bliver bedre, for Haas melder rimelig klart ud, at de ikke helt ved hvad deres data egentlig fortæller dem. Dataene giver ikke rigtig mening i forhold til at give fundament for solide beslutninger om opsætning af bilen. Det er faktisk lidt noget møj (a’ æ’ fra Jylland).
På en tør bane kan der vælges mellem flg. dæk: Supersoft (rød), ultrasoft (lilla) og hypersoft (pink), men ingen af dem virkede specielt egnet for Kevin til denne bane. I teorien er de pink hypersoft hurtigst over en omgang, men på denne bane holder de temmelig kort tid, da banen slider ret voldsomt på dækkene.

Pirellis dækserie
Copyright Pirelli

Q1
På første forsøg sætter Vettel ny omgangsrekord med 1.16.089. Personligt er jeg lidt spændt på hvor meget bilerne er blevet udviklet det sidste år, Vettel er allerede 0,399 sekund hurtigere end i Q3 sidste år. Det holder jeg lige øje med. Begge Ferrari’er får ikke bremset ned efter langsiden og ind i sving 1, Vettel blokerer begge forhjul og Raikkonen når ikke optimalt ind i svinget. Verstappen sætten en fantastisk tid 1.15.756, det ser altså lovende ud!
Hamilton snupper P2 og BOTTAS tager P1 med 1.15.580. Flot af Bottas, der i går måtte skifte til en ældre, brugt motor efter et ret katastrofalt hydraulik problem. Banen forbedrer sig voldsomt mod slutningen af Q1, det hjælper desværre ikke Kevin Magnussen, der kvalificerer sig på en 18. plads, med teamkollega Grosjean på en 16. plads. De eliminerede er: GRO, VAN, MAG, STR, SIR. Grosjean siger i et interview med Channel 4, at Haas i år er blevet meget bedre end før, men at det på denne bane altid er kompliceret for dem at forstå hvorfor bilen ikke vil køre bedre.

Mexico
Copyright Red Bull Contentpool

Q2
Første tager Bottas og så Hamilton P1, men med 10,5 minutter igen snupper Max Verstappen P1 med fire tusindedele, altså 0,004 sekund. Jeg elsker Formel 1, 0,004 sekund svarer til at Verstappen er foran med, øøh, med – ok, jeg er sproglig, så jeg aner det ikke, men det kan ikke være mange cm på en omgang. Er der nogen som vil regne det ud please? Gasly har et problem og bliver kørt i garage. Han kommer ikke til at sætte en tid. De eliminerede er: OCO, ALO, PER, HAR, GAS.

Q3
ENDELIG – så skruer vi motorerne op på 12 og kørerne følger deres personlige procedure for at finde det ekstreme fokus der skal til at tænke så hurtigt som er nødvendigt for at køre på kanten af det fysisk mulige.
Raikkonen lægger ud med 1.15.330 og Vettel tager den med det samme med 1.14.970. Hamilton og Bottas lægger sig som 2’er og 3’er respektivt. Verstappen kaster sin bil rundt på banen og LAVER EN NY BANEREKORD 1.14.785.
Der er bare tre minutter tilbage, alle holder i garagerne. Med halvandet minut tilbage kører Raikkonen over stregen og begynder sit sidste kvalifikationsforsøg. Han forbedrer sig ikke, Vettel heller ikke, me SÅ KOMMER RICCIARDO og sætter 1.14.759. Ricciardo er på pole position, helt fantastisk!
Det er utrolige 1,729 sekund hurtigere end sidste år, fuldstændig uvirkeligt at teams’ene kan finde så meget tid på et år.

Mexico
Copyright Pirelli

De kvalificerer sig som følger:
RIC, VER, HAM, VET, BOT, RAI, HUL, SAI, LEC, ERI, OCO, ALO, PER, HAR, GAS, GRO, VAN, MAG, STR, SIR.