Vi er nået til kvalifikationens til årets 3. Grand Prix – vi er på Shanghai International Circuit, som plejer at være Mercedes territorie. Hamilton plejer at være rigtig stærk på denne bane, og den næste time vil vise, om det også bliver sådan i år.

Siden gårsdagens træninger har der været talt meget om dæk og strategier for kvalifikationen – Kevin Magnussen har udtalt, at han personligt hellere vil starte fra 11. pladsen end at komme blandt de 10 hurtigste. Umiddelbart en underlig udmelding, men årsagen skal findes i reglen om, at de 10 kørere, som kommer med til Q3, skal starte løbet på de selvsamme dæk, som de kørte deres hurtigste omgang på i Q2. Resten af feltet, altså fra 11. til 20. pladsen, har til gengæld frit dækvalg til løbet.
Til denne weekend har FIA allokeret Medium, Soft og Ultrasoft dæk, og Kevins udtalelse bunder i en antagelse af, at man er nødt til at tage Ultrasoft i brug, hvis man skal være hurtig nok til at komme med til Q3. Dermed skal man starte løbet på Ultrasoft, og deres levetid er så kort, at man vil være låst til en 2-stop strategi. Kan man derimod starte løbet på Medium dækkene, er det absolut muligt at gennemføre løbet på bare 1 pitstop.
En spændende udmelding fra Kevin, som har set rigtig stærk ud i alle 3 træninger, og det skal blive interessant at følge med i dækvalget her i kvalifikationen.

Dækkene bliver afgørende i både kvalifikation og race.
Copyright Pirelli

Red Bull er kommet rigtig skidt i gang med sæsonen, og også i denne weekend ser det ud til at være lidt op ad bakke. I hvert fald måtte Daniel Ricciardo hoppe ud af sin racer før tid i den 3. og sidste træning, da turboladeren gav op. Teamet har valgt at skifte hele power uniten i australierens racer, og spørgsmålet er, om de kan nå det. Det er en stor operation, og tiden er knap.

Vi skal i gang med det sportslige – i øjeblikket er det tørvejr, men det har regnet en del i timerne op til kvalifikationen, og kørerne skal derfor passe meget på, hvis de presser bilen udover curbs; der kan meget vel være glat på afkørselsarealerne.
Det er gråvejr, temperaturen er på bare 12 grader, og det blæser ganske meget.

Q1

Vi er i gang, og det bliver Willams og Sauber, der åbner ballet. Kevin Magnussen kommer ud på Soft dæk her i Q1, mens de fleste andre, selv Hamilton og Vettel, allerede er på Ultrasoft .

Kimi Räikkönen er hurtigste mand i den indledende fase, mens Bottas og Hamilton følger efter. Magnussen er hurtigere end Grosjean, selvom franskmanden er på Ultrasoft. Godt udlæg af danskeren.

Kevin Magnussen
Copyright Haas F1 Media

Red Bull har arbejder hårdt på Ricciardos racer, og det ser ud til at lykkes for dem. Med 10 minutter tilbage er Ricciardo på plads i raceren.

Sebastian Vettel underbyder Räikkönen, mens Magnussen glider lidt ned gennem feltet. Begge Force India racere og Fernando Alonso er hurtigere end danskeren, som nu er nede på P10. Mon han tvinges til at tage Ultrasoft dækkene i brug for at komme videre til Q2?

Charles Leclerc er meget tæt på at crashe, da han taber racerens bagende på vej ud på start-mål langsiden. Det lykkes dog at undgå kontakt med dækmuren, og Leclerc kan fortsætte.

Med 4 minutter igen er det Hartley, Ericsson, Stroll, Leclerc og Ricciardo, der er i farezonen. Magnussen er fortsat på P10, men forskellen ned til P16 er blot på 3 tiendedele.

Daniel Ricciardo kommer ud med bare 2:30 tilbage på klokken. Der bliver kun tid til ét forsøg.

Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool

Kevin Magnussen er også ude igen, og denne gang er det på Ultrasoft. Haas turde ikke satse på, at danskerens tid ville bringe ham videre. Magnussen forbedre sig og ender på P8, mens Grosjean kører en supertid og ender på P5.
Ricciardo kører en sikker omgang og er 14. hurtigst – nok til at bringe ham videre til Q2.

Tiden er løbet ud, og vi kan summere op: Top 5 hedder Vettel, Räikkönen, Bottas, Verstappen og Grosjean. I den anden ende af tabellen kan vi vinke farvel til Sirotkin (Williams), Gasly (Toro Rosso), Stroll (Williams), Leclerc (Sauber) og Ericsson (Sauber). Påfaldende, at både Gasly og Ericsson, som performede så flot i Bahrain, ikke kan få det til at hænge sammen her i Shanghai.

Pierre Gasly
Copyright Red Bull Contentpool

Q2

Vi er i gang med Q2, og nu bliver det spændende at se, om nogen tør gamble på at kunne køre denne session på Soft dækkene.

Mercedes og Ferrari åbner ballet, og her er alle 4 kørere på Soft. Hvad gør resten af feltet?
Red Bull kommer ud på Supersoft – det er interessant. Force India er på Supersoft, og det samme er begge Haas kørere. Grosjean kører direkte i pit efter en kørefejl, mens Magnussen er 6. hurtigst.

Ferrari er hurtigere end Mercedes. Räikkönen foran Vettel i første run.
Mercedes kørerne bliver ude på deres soft dæk, og Hamilton forbedrer sig på sin 2. omgang. Verdensmesteren er dog fortsat kun 6. hurtigst, 6 tiendedele efter Vettel – på samme dæktype.

Lewis Hamilton
Copyright Pirelli

Daniel Ricciardo er 3. hurtigst, og det er ganske imponerende, når man tager optakten til hans kvalifikation i betragtning.

Med 4 minutter tilbage er det Sainz, Vandoorne, Hartley, Grosjean og Alonso, der er i farezonen.

Lewis Hamilton kommer ud igen, og han er fortsat på Soft dæk. Ferrari kommer også ud igen, men nu er de på Ultrasoft. Hamilton forbedrer sig markant, og han er nu hurtigst af alle. Bottas følger trop, og nu er det ren Mercedes front.

På de følgende pladser sker der rigtig meget i de døende minutter – Grosjean forbedrer sig markant, og det samme gør Hülkenberg. De er begge foran Magnussen. Kevin formår ikke at forbedre sin tid, og det kan blive dyrt. Perez forbedrer sig også, og nu hænger Magnussen på det yderste mandat….
Her kommer Sainz over stregen, og han skubber danskeren ud af top 10. Øv øv øv.
Kevin slutter kvalifikationen på P11.

Carlos Sainz Jr
Copyright Renault Sport F1 Team

Top 5 i Q2 hedder Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel og Hülkenberg – ude er Magnussen (Haas), Ocon (Force India), Alonso (McLaren), Vandoorne (McLaren) og Hartley (Toro Rosso).

Q3

De sidste 12 minutter er i gang, og nu skal de forreste startplaceringer fordeles.

Alle 3 topteams er nu på Ultrasoft, og de første tider kommer fra Ferrari. Räikkönen og Vettel ser stærke ud i denne weekend, og det er umiddelbart finnen, der har overhånden. The Iceman kører på 1:31.200, og det er en meget hurtig tid. Vettel er 2. hurtigst, mens Bottas og Hamilton er 3 og 4. Afstanden mellem de 2 teams er på 3 tiendedele, så Mercedes er under pres nu.

På de følgende pladser følger Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg og Grosjean.

Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool

Alle pitter og gør klar til sidste forsøg. Har Mercedes noget at skyde med, eller bliver det en ren Ferrari front? Og hvor meget kan Grosjean hive ud af sin Haas racer?

De sidste 3 minutter er i gang, og nu er det nu. Hamilton kommer med sikkerhed til at give den alt, hvad han har, men er det nok? Alt tyder på, at det bliver en Ferrari på pole.
Bottas forbedrer sig ikke, og Hamilton kører direkte i pit. Hvad handler det om?
Räikkönen slår sin egen tid, men Vettel er endnu hurtigere. Det bliver Vettel på pole!

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media

Red Bull kan ikke helt være med – Ricciardo starter 6’er, mens Verstappen er lige foran ham på P5.

Renault imponerer med Hülkenberg på P7 og Sainz på P9. Mellem dem har vi Sergio Perez, mens Romain Grosjean tager sig af 10. pladsen. Grosjean skal således starte løbet lige foran sin danske teamkollega.

Uha uha – det her tyder på et ualmindelig spændende race i morgen. Mercedes er i den grad tvunget i offensiven, ikke alene har Vettel vundet årets 2 første løb, nu er han også på pole til det 3. Og Mercedes er henvist til 3. og 4. startposition, med Hamilton som den bageste af de 2.
Red Bull er ikke langt efter, og hvis de kan få det til at hænge sammen, er deres race pace formentlig ikke dårligere end Mercedes’.
For Kevin Magnussen og Haas’ vedkommende venter der også en spændende søndag. Magnussen har fået den startplacering, han umiddelbart ønskede sig, men kan han og teamet finde den rette strategi og forvandle den umiddelbart lidt skuffende placering til en masse VM-point?

Kevin Magnussen
Copyright Haas F1 Media

Vi glæder os til løbet i morgen – vi har fået en rigtig spændende start på sæsonen, og alt tyder på, at også Kinas Grand Prix bliver en dramatisk og spændende affære!

Resultatet af kvalifikationen til Kinas Grand Prix 2018:

POS KØRER TEAM TID AFSTAND
1 Sebastian Vettel Ferrari 1m31.095s
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m31.182s 0.087s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m31.625s 0.530s
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m31.675s 0.580s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m31.796s 0.701s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m31.948s 0.853s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m32.532s 1.437s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m32.758s 1.663s
9 Carlos Sainz Renault 1m32.819s 1.724s
10 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m32.855s 1.760s
11 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m32.986s
12 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m33.057s
13 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m33.232s
14 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m33.505s
15 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m33.795s
16 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m34.062s
17 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m34.101s
18 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m34.285s
19 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m34.454s
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m34.914s