Vi ved alle at Formel 1 er lynende hurtigt og de seneste to år har rekorderne stået for fald. Derfor er det ikke overraskende, at en Indycar-racer ikke kan følge med en Formel 1-racer, men vi har manglet noget at sammenligne med.

Tony Kanaan
Copyright Indycar

Det er to forskellige typer biler. Formel 1 handler om power og downforce. I Indycar har man valgt en anden tilgang, hvor man netop har fjernet downforce for, bilerne bliver mere livlige, men også giver muligheden for at køre tættere på hinanden end man ser i Formel 1. Målt på toppen er en Indycar hurtigere, men når svingene kommer med, så har den ikke en chance.

Tilbage i 2002 kørte ChampCar på Circuit Gilles Villeneuve i Canada, hvor bilerne fra ca. 6 sekunder langsommere end de tilsvarende F1-biler fra 2002. I går blev der kørt en Indycar Firestone-test på Circuit of the Americas, hvor Tony Kanaan og Alexander Rossi var ude på banen.

Alexander Rossi
Copyright Indycar

Selv om det var en indledende test, så var hurtigste tid, dog uofficiel, 1.47.8 for Alexander Rossi i sin Andretti-Honda. Til sammenligning kørte Lewis Hamilton hurtigste omgang i løbet i 1.37.392, så et spring på 10 sekunder lige nu. Det vil nok blive reduceret lidt Indycar-løbet næste år med den gængse udvikling, men hvem siger Formel 1 ikke også udvikler sig.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG

Selv om sammenligningen ikke er korrekt, så gør det Indycar til den tredjehurtigste formelklasse. F2-bilerne er overordnet set otte sekunder efter F1’erne men det er umuligt at sige noget konkret, da de tre klasser aldrig kommer til at køre på den samme bane på samme tid.