Den hollandske bryggerigigant Heineken har i dag offentliggjort, at de har indgået en flerårig aftale med FOM (Formula One Management). Aftalen omhandler et decideret løbssponsorat ved 3 af sæsonens løb, og branding ved 6 andre. Her udover er Heineken nu mesterskabets officielle leverandør af øl, og det betyder, at det hollandske bryggeri vil have lounges og barer ved alle løb.

Det forlyder, at det italienske Grand Prix på Monza bliver sæsonens første løbssponsorat.

Både Heineken og FOM, personificeret ved Bernie Ecclestone, udtrykker helt naturligt stor tilfredshed med den nyindgåede aftale, som angiveligt har en værdi af op imod $250 millioner og kan løbe helt frem til 2023.

Bernie Ecclestone udtaler: ”Heineken er et internationalt premium brand med et fantastisk ry for at skabe marketing i verdensklasse. Jeg er meget begejstret for at byde dem velkommen i Formel 1 og glæder mig til at opleve omfanget og kvaliteten af deres aktivering. Vi opererer begge indenfor innovation og underholdning, og jeg håber, at dette markerer starten på et langt og specielt samarbejde.”

Heineken understreger, at man ikke for nuværende har nogen intentioner om at indgå i et samarbejde med enkelte teams. Man håber til gengæld at kunne bidrage til at bringe folket tættere på sporten, og der er konkrete planer om live events, PR initiativer og involvering via digitale medier og TV. Gianluca di Tondo, som er Heinekens senior director for global branding, udtaler: Hjørnestenen i vores lange og succesfulde samarbejde med UEFA Champions League, Rugby World Cup og James Bond varemærket er vores passion for at begejstre vores kunder. Denne passion har vi tænkt os at bringe med ind i Formel 1.”

Netop afstanden mellem selve sporten og tilskuerne på tribunerne og hjemme foran TV-skærmen har gennem de seneste år været genstand for en del kritik. Hvis Heineken kan levere den vare, som de lover her, forstår man godt Bernie Ecclestones begejstring for den nye aftale.

David Coulthard og Sir Jackie Stewart er udnævnt til ambassadører for Heineken brandet.