Haloen som FIA indfører i 2018 får allerede nu konsekvenser for næste års biler. De bliver simpelthen forsinkede på grund af den ekstra forskning, der ligger i tilføjelsen af haloen og de 10 kg mervægt omkring føreren.

Force Indias COO Otmar Szafnauer bekræfter overfor ’Autosport’, at næste års VJM11 bliver forsinket.

”Det kan forsinke næste års bil.” ”

Der er en begrænset mængde tid til at designe og bygge et monocoque og hvis vi ikke får definitionen indenfor dens tidsramme, alt hvad det gør er at forsinke, når den er produceret.”

”Lige nu ser det ikke ud til, at vi kan producere den i tide til testene.”

Det er ikke bare at bygge en halo og sætte på bilen. Otmar Szafnauer nævner den obligatoriske roolhoop, der skulle gennemgå nye testkrav efter, at den blev revet af Alexander Wurzs Benetton i starten af det canadiske grand prix 1998.

”Da Alex Wurz rullede og brækkede roolhoop, blev roolhoop testkriterierne sat op i størrelsesorden.”

”Jeg husker at designe og prøve at lave et rollhoop, som faktisk klarede testkriterierne. Det tog for evigt.”

”Vi lykkedes eventuelt med det, men mængden af tid vi fejlede og redesignede…”

”Hvis testkriterierne er så høje og haloen fejlen, så fejler monocoquen, vi er ****ed.”

Lewis Hamilton med Halo
Copyright Mercedes AMG

Force India vil gerne man rykker haloen til 2019 på grund af den sene bekræftelse af haloens ankomst.

”Det er forhastet. Det ville have været rart at have haft endnu et år til at gøre det ordentligt.”

”Det er hvad det er.”

”Den eneste måde at stoppe det er, hvis FIA stopper det og siger vi gør det om et års tid.”

”Det er sikrere at gøre det ordentligt end at forhaste det. Det er den eneste måde jeg kan se den blive stoppet.”