”Det er godt nok, Casper.” Sådan er der mange, der ledsaget af et klap på skulderen har sagt til 18-årige Casper Røes efter de første 3 løbsweekender i årets Danish Supertourisme mesterskab. De velmenende udtalelser preller imidlertid en smule af på den hurtige fynbo. ”Jeg ved godt, de siger det i den allerbedste mening, men i min egen optik er det bare ikke gået godt nok. Jeg har gang på gang vist, at jeg har farten til at køre med helt fremme, men det er ikke lykkedes mig at omsætte den fart til absolutte topresultater, og derfor kan jeg ikke være helt tilfreds med min egen indsats. ”Godt nok” er ganske enkelt ikke godt nok.”

Så kontant lyder udmeldingen fra Casper Røes, når han skal evaluere sin hidtidige indsats i sin debutsæson i DST, Danish Supertourisme. Her kører han for de forsvarende mestre fra Team Jørgen Hansen Biler (tidligere Prego Racing) under ledelse af Tom Pedersen, og der er ingen tvivl om, at den unge fynbo stiller endog meget store krav til sig selv. Målsætningen forud for sæsonen var at vinde mesterskabet i AM-kategorien og måske drille de bedste i PRO-kategorien engang imellem, og indtil videre går det absolut planmæssigt. Efter 3 løbsweekender har Casper Røes et solidt forspring i det samlede AM regnskab, og han ligger på 5. pladsen i det generelle mesterskab, men det betyder ikke, at han stiller sig tilfreds. ”Tom (Pedersen) har flere gange sagt til mig, at det går rigtig fint, og at jeg ikke skal stille helt så store krav til mig selv, men sådan fungerer jeg bare ikke. Når jeg ved med mig selv, at jeg kan gøre det endnu bedre, kan jeg ikke være tilfreds med de nuværende resultater. Jeg burde have ligget endnu bedre i det samlede regnskab.”

Casper Røes foran Michelle Gatting på Ring Djursland. Copyright www.friesenbiker.de

Feltet i Danish Supertourisme har vist sig at være ualmindelig tæt i denne sæson, og efter de 3 første løbsweekender er der bare 12 point mellem nr. 1 og nr. 3 i mesterskabet. På 5. pladsen er Casper Røes 51 point efter den førende kører, Kevin Verner, og med 100 point at køre om i hver løbsweekend er alting stadig helt åbent. Selvom han er oppe imod betydelig mere erfarne kørere, er Casper Røes ikke i tvivl om, at han nok skal markere sig. ”Jeg befinder mig rigtig godt i teamet, og jeg har fået sammensat et fantastisk crew omkring min bil. Mine mekanikere arbejder stenhårdt, og de leverer en konkurrencedygtig bil til mig hver gang. Samtidig bliver jeg mere og mere dus med bilen, og min formkurve er konstant opadgående, så jeg regner bestemt med fortsat at kunne drille de førende i mesterskabet.”

Sæsonens 3 hidtidige løbsweekender er afviklet på hhv. Padborg Park, Ring Djursland og norske Rudskogen, og allerede i sæsonpremieren blev der sat gode point på kontoen. ”På Padborg Park ramte jeg aldrig en rigtig god omgang i kvalifikationen, så det var lidt op ad bakke hele weekenden. I første heat blev jeg endda kørt af, men jeg kæmpede mig tilbage og sluttede som 15’ er. I 2. heat blev jeg 10’er, mens det sidste heat resulterede i en 9. plads – resultater som slet ikke stod mål med mine ambitioner, men jeg var trods alt kommet på tavlen i alle 3 heats.”

Klar til kamp på Rudskogen. Copyright Casper Røes Presse

Allerede i sæsonens 2. løbsweekend på Ring Djursland var der markant forbedring at spore. Her kvalificerede den unge fynbo sig som nr. 4, og den fine startposition blev dygtigt omsat til en 3. plads i heat 1, mens heat 2 resulterede i en 6. plads efter en god nærkamp med den tidligere Formel 1 kører Nicolas Kiesa. ”Jeg var egentlig ikke så begejstret for Ring Djursland på forhånd, men jeg fik virkelig knækket koden og fik styr på linjer og bremsepunkter, og herfra blev det bare en rigtig god weekend. Det var bare ærgerligt, at vi ikke fik lov at køre det sidste heat, for jeg tror, at jeg havde lidt bedre dæk end mange af de andre kørere, så hvem ved, hvad det kunne være blevet til?” spørger Casper Røes med henvisning til, at DST’s 3. og sidste heat blev aflyst, fordi man løb tør for tid efter et alvorligt uheld i Legend Car Cuppen.

Casper Røes i snak med sin chefmekaniker. Copyright Casper Røes Presse

I weekenden d. 16.-17. juni var DST feltet så for første gang i sæsonen på visit på en udenlandsk bane. Turen gik til Rudskogen syd for Oslo, en teknisk sværere og mere udfordrende bane end de danske. ”Jeg tror, det bliver en fed oplevelse,” sagde Casper ved ankomsten til Norge. ”Det går meget mere op og ned end derhjemme, og der er et par blinde sving, som kræver, at man tør stole på sig selv og sit materiel. Jeg tror, Rudskogen ligger godt til mig.”
I kvalifikationen var der virkelig fart i den hvide racer med 7-tallet på siden, og Casper Røes kvalificerede sig som nr. 3 – sæsonens hidtil bedste kvalifikation. I weekendens 1. heat blev det til en godkendt 4. plads, mens der var lidt modgang i både heat 2 og 3. ”Søndagen startede rigtig skidt, da jeg lige fra morgenstunden havde lidt udfordringer med et fremmedlegeme i mit venstre øje. Det irriterede og hæmmede mit syn en smule, men jeg var nødt til at sætte mig i bilen og gøre mit bedste,” fortæller Casper. Heat 2 blev ødelagt af et spin, da Casper Røes i en nedbremsning ramte et stykke asfalt, som stadig var vådt efter regn tidligt om morgenen. Han fik dog bilen tilbage på asfalten og kæmpede sig tilbage på en 9. plads. ”Det var min egen fejl – ret meget mere er der ikke at sige til det. Det er selvfølgelig skuffende, når jeg lå til meget mere end det.”
I det 3. og sidste heat blev Casper Røes skubbet af banen i det allerførste sving, og derfor var det endnu engang op ad bakke. Med flot og konstant kørsel fik Casper Røes dog kæmpet sig tilbage på løbets 7. plads, og dermed kom der igen en hel del gode point på kontoen.
”Bortset fra 1. heat kom weekenden i Norge hurtigt til at handle om damage control. I stedet for at ligge med oppe i front, som min fart helt klart berettigede mig til, kom jeg til at ligge og kæmpe indædt for bare at holde mig inde i top 8. Det er selvsagt ikke noget, der gør så meget godt for mine chancer i mesterskabet, men det lykkedes da at holde skindet på næsen.”

Pitstop på Rudskogen. Copyright Casper Røes Presse

Nu venter en lang sommerpause – sæsonens 4. løbsweekend køres først d. 1. september – og pausen skal bruges på flere ting. ”Først og fremmest skal vi naturligvis fokusere på at være med helt fremme i resten af sæsonen i DST. Jeg synes allerede, jeg har bevist, at jeg har kvaliteterne til at være med, og nu skal vi sikre os, at vi får omsat farten til konstante topplaceringer. Nøglen hertil ligger bl.a. i at køre nogle gode kvalifikationer og i at holde hovedet koldt i de nærkampe, som jeg helt sikkert vil havne i. Jeg er helt sikker på, at teamet nok skal levere en hurtig og pålidelig bil til mig, og derfra er det så op til mig selv at levere varen. Henover foråret har vi konstant forbedret os, og vi bliver hele tiden klogere på bilen. Jeg har en rigtig god fornemmelse, og jeg tror, det bliver en fed afslutning på sæsonen.”

Casper Røes i nærkamp med Kevin Verner. Copyright Casper Røes Presse

Samtidig lægger folkene bag Casper Røes ikke skjul på, at man allerede gør sig en del tanker om fremtiden. ”Vi taler en hel del om Caspers muligheder. Der er kontakt til flere sider, og vi overvejer flere forskellige scenarier, men der er ikke afgjort noget som helst endnu. Det er helt klart, at Casper har ambitioner om at køre i udlandet, og det kan det også meget vel ende med, men han er stadig ung, så vi passer på ikke at forcere tingene på hans vegne,” fortæller Caspers Sporting Manager, Jens Hvas.

En tilfreds Casper Røes poserer med pokalen for sejren på Ring Djursland. Copyright Casper Røes Presse

Måske får Casper Røes også tid til at holde lidt ferie og bare være teenager i et par uger? Glemme alt om motorsport og de krav og forventninger, han stiller til sig selv og lever med til hverdag?
Én ting er sikker: Vi har slet ikke hørt det sidste til den unge fynbo med de store ambitioner – mon ikke han fortsætter med at hive pokaler hjem, når sommerpausen slutter?