Der skulle findes en vinder af Formel E-mesterskabet, da sæsonens sidste løb blev kørt i Battersea Park. Både Sebastien Buemi og Lucas di Grassi havde 153 point, da Sebastien Buemi på pole fik tre bonuspoint. Det betød som udgangspunkt, at køreren, der sluttede forrest ville tage titlen.

Så der var meget på spil, og det gjorde det ikke bedre for Lucas di Grassi skulle starte treer med Sebastiens holdkammerat Nicolas Prost på anden startplacering. Daniel Abt har vist, hvad en holdkammerat kan gøre, da han var foran Sebastien i lørdags.

Så da starten gik handlede det kun om at komme foran Nicolas Prost, så Lucas kunne lægge maksimalt pres på den schweiziske kører. Det lykkedes også at komme på siden af og lidt forbi Nicolas Prost, men så kom første sving.

Om det var bremsesvigt, et koncentrationssvigt eller en regulær kamikazemanøvre, kan vi ikke svare på, men brasilianeren gik på radioen og sagde, at de bremsede meget tidligere. Sådan ser det ikke ligefrem ud på tv-billederne, men resultatet blev, at di Grassi torpedere Buemi og tage bagvingen af eDams-raceren.

Begge biler fik kæmpet sig tilbage til pitten, og så var løsningen at køre den hurtigste omgang i løbet. Det giver to bonuspoint, og dermed ville man sikre sig titlen.

Begge kørere fik fanboost, men det kan ikke bruges til hurtigste omgang, men da de to biler løb tør for strøm var det Sebastien Buemi, der var den hurtigste. Dermed blev den schweiziske kører ny Formel E-mester.

Resten af løbet var ikke specielt spændende, da det stod i skyggen om kampen om titlen. Da løbet sluttede efter 33 omgange var det med Nicolas Prost på ny som sejrsherre.

Den nykårede mester forstod ikke helt, hvad der skete, men der skete noget med respekten.

”Den vigtigste ting er, at vi vandt begge mesterskaber. Jeg er faktisk ked af, at vinde det på den måde, men også at se hvad Lucas gjorde fordi jeg respekterede hans kørsel, han er fantastisk.”

”Som han har sagt mange gange, hans bil er rigtig slem og han er en meget god kører, og  hvis han var i min bil bille han være mindst et halvt sekund hurtigere.”

”Han er en stor kører, han kører 24-timers Le Mans, han ramte aldrig en bil. Han gik mellem Nico og væggen, og jeg kan sige, at der ikke var mere fem centimeter, og da han bremsede, jeg så det på skærmen, havde han to muligheder – Enten at køre til højre eller torpedere bagenden af min bil, og han torpederede den perfekt.”

”Men lidt for hårdt fordi vi begge udgik. Jeg er lidt ked af at se det fordi jeg tror det var hans eneste mulighed.”

”Til sidst havde vi den hurtigste bil, vi var det bedste hold. Hvis vi kunne komme ud af svinget foran ham, så ville vi have været noget hurtigere.”

2016 Visa London ePrix (Rd 10) – Løbsresultat

  1. Nico Prost, Renault e.dams, 56:32.648s (25)
  2. Daniel Abt, Abt Schaeffler Audi Sport, +7.633s (18)
  3. Jerome D’Ambrosio, Dragon Racing, +22.524s (15)
  4. Loic Duval, Dragon Racing, +23.290s (12)
  5. Stephane Sarrazin, Venturi, +24.984s (10)
  6. Bruno Senna, Mahindra Racing, +27.174s (8)
  7. Nick Heidfeld, Mahindra Racing, +1:07.544s (6)
  8. Jean-Eric Vergne, DS Virgin Racing, +1:08.002s (4)
  9. Nelson Piquet Jr, NEXTEV TCR, +1:14.270s (2)
  10. Oliver Turvey, NEXTEV TCR, +1:22.216s (1)
  11. Antonio Felix da Costa, Team Aguri, +1:58.324s
  12. Ma Qing Hua, Team Aguri, +1 lap
  13. Mike Conway, Venturi, +1 lap
  14. Lucas di Grassi, Abt Schaeffler Audi Sport, DNF
  15. Sebastien Buemi, Renault e.dams, DNF (5)
  16. Robin Frijns, Andretti Formula E, DNF
  17. Simona de Silvestro, Andretti Formula E, DNF
  18. Sam Bird, DS Virgin Racing, DNF

Kørermesterskabet:

Sebastien Buemi, Renault e.dams – 155

Lucas di Grassi, Abt Schaeffler Audi Sport – 153

Nico Prost, Renault e.dams – 115

Sam Bird, DS Virgin Racing – 88

Jerome D’Ambrosio, Dragon Racing – 83

Stephane Sarrazin, Venturi – 70

Holdmesterskabet:

Renault e.dams – 270

Abt Schaeffler Audi Sport – 221

DS Virgin Racing – 144

Dragon Racing – 143

Mahindra Racing – 105

Venturi – 77

Andretti Formula E – 49

Team Aguri – 32

NEXTEV TCR – 19