Søndag blev den nye sæsons første Formel E-løb afviklet i Hong Kongs gader. Et spændende løb, der endte med sejr til den forsvarende Formel E-mester Sebastien Buemi. Smart pitstop strategi sikrede sejren.

For første gang blev der afviklet Formel E i Hong Kong. Byen har overtaget Beijings plads i kalenderen, og banen var tilpas svær, og ifølge flere kørere lidt for kort. Ti hold, 20 kørere, Jaguars comeback og tyve kørere, der alle får løn for at køre bilerne.

Sidste år var eDams-holdet dominerende. Som holdet med den bedste drivetrain-løsning var de nærmest selvskrevne som vindere, men selv om Sebastien Buemi vandt løbet for eDams, så måtte han kæmpe for det.

Sidste års store skuffelse, Team China/NextEv med daværende forsvarende mester Nelson Piquet Jr og hans holdkammerat Oliver Turvey, sikrede holdet en 1-2 i kvalifikationen. På grund af mange uheld og tidspres var der ikke super pole i søndags.

Vice-mester Lucas di Grassi var en af kørerne, der fik smadret sin bil i kvalifikationen. Han måtte tage til takke med en startplads som nummer 19.

45 omgange ventede kørerne, da Nelson Piquet Jr tog starten. Den store overraskelse var, at Jose Maria Lopez startede fra plads tre. Den regerende WTCC-mester har ikke kørt  formelracing i et årti, men fandt sig godt til rette op til løbet. I selve løbet sejlede han bagud indtil han var medvirkende til den episode, der gav Sebastien Buemi sejren.

Selve starten blev kaotisk med flere sammenstød, der endte med at sende begge Abt-Audi biler en tur i pitten for at få foretaget reperationer. Svenske Felix Rosenquist udgik, da han satte sin bil i muren.

Det samme gjorde Jose Maria Lopez, men da det skete nåede det ikke at komme gult flag før den førende Nelson Piquet Jr kom til stede. Da han opdagede den ødelagte bil valgte han at køre i muren fremfor at påkøre den ødelagte bil.

Det betød at to biler kom forbi ham inden han havde fået bakket bilen tilbage, men også at der kom sikkerhedsbil på banen. Det udnyttede flere kørere til at tage et tidligt pitstop, men ikke Nelson Piquet Jr. Derfor var Sebastien Buemi langt fremme, da løbet blev givet frit igen og de andre biler havde taget deres pitstop.

Efterfølgende faldt Nelson Piquet Jr igennem feltet og endte udenfor pointene. Sebastien Buemi derimod kørte sig fra plads 19, med et ekstra pit stop, helt op til andenpladsen, hvor han kørte ind på Sebastien Buemi.

Der var ikke meget power tilbage, da Sebastien Buemi rullede over målstregen foran Lucas di Grassi og Nick Heidfeld. Sebastien sagde efterfølgende, at hans bil var så overophedet, at den ikke havde kunne køre en omgang mere.

Næste løb køres den 12. november i Marrakech, Marokko.

2016 HKT Hong Kong ePrix (Rd 1) – Løbsresultat

  1. Sebastien Buemi, Renault e.dams, 53:13.298
  2. Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, +2.477s
  3. Nick Heidfeld, Mahindra Racing, +5.522s
  4. Nico Prost, Renault e.dams, +7.360s
  5. Antonio Felix da Costa, Andretti Formula E, +17.987s
  6. Robin Frijns, Andretti Formula E, +21.161s
  7. Jerome D’Ambrosio, Faraday Future Dragon Racing, +28.443s
  8. Oliver Turvey, NEXTEV NIO, +30.355s
  9. Maro Engel, Venturi Formula E, +30.898s
  10. Stephane Sarrazin, Venturi Formula E, +31.784s
  11. Nelson Piquet Jr, NEXTEV NIO, +35.256s
  12. Adam Carroll, Panasonic Jaguar Racing, +43.839s
  13. Sam Bird, DS Virgin Racing, +48.058s
  14. Loic Duval, Faraday Future Dragon Racing, +2 laps
  15. Felix Rosenqvist, Mahindra Racing, +2 laps
  16. Daniel Abt, ABT Schaeffler Audi Sport, +11 laps
  17. Jean-Eric Vergne, TECHEETAH, +14 laps
  18. Mitch Evans, Panasonic Jaguar Racing, +21 laps
  19. Jose Maria Lopez, DS Virgin Racing, +30 laps
  20. Ma Qing Hua, TECHEETAH,, +44 laps