Ferrari er det første hold, der har udnyttet muligheden FIA gav for uger tilbage med at placere sidespejlene på haloen i stedet for den normale placering ved siden af kørerbrønden. Flere hold har nu indgivet indsigelse til FIA omkring legaliteten af Ferraris sidespejle.

Umiddelbart lever sidespejlene dog op til de FIA-krav, der er stillet til spejle på haloen, men fortolkningen handler om de vinger, der er placeret ovenover spejlet.

Det er netop vingerne, der er det største problem. De har en T-vinge lignende funktion med at hjælpe luftstrømmen til bagvingen.

Kimi Raikkonen i Ferrarien med de halo-monterede spejle
Copyright Ferrari Media

Force Indias Andy Green, der er teknisk chef for det lyserøde hold, udtaler:

“Det er noget vi ikke har turde endnu. Jeg mener stadig det er en god ide, det viser hvor meget Ferrari vil gå, til grænsen.”

Det handler om fortolkningen af ordet. Er det et spejl med en vinge eller en vinge med et spejl? Det ene er lovligt, det andet er ikke. Ferrari siger selv, at spejlenes placering hjælper kørerne med synet bagud og sikkert er det nok også, at spejlet er lidt mere fastmonteret end de vibrerende spejle vi så i Baku 14 dage tidligere.