Så er der spændende nyt omkring det måske kommende Copenhagen ePrix. Det drejer sig om udsendelsen af det banelayout de nye Gen. 2-biler skal gennemkøre i København. Det kan næsten ikke blive mere centralt, hvilket oversigtskortet og banebeskrivelsen også vil beskrive.

Da kalenderen for den 5. sæson af den elektriske løbsserie blev frigivet ved World Motor Sport Council tidligere på måneden var København ikke en del af kalenderen. Det var et bevidst valg fra styregruppen Copenhagen ePrix at trække sig til sæson 2018/2019.

For den deadline som var opsat fra arrangørerne i forhold til deltagelse i sæson 5 kunne ikke overholdes på grund af det, GPnews, vil kalde for sløseri fra Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning. Alligevel lever håbet for Formel E vil gerne København og Danmark for den grønne profil Danmark har ude i verden.

Så København har stadig en mulighed for at være med på kalenderen for sæson 6. Sæsonen hvor Mercedes og Porsche stiller med egne hold. Et løb i Københavns gader vil være kronjuvelen i det som nærmest vil kunne kaldes for en grøn festival med præsentationer af elbiler, konferencer m.m.

Formel E køres i store byer som bl.a. Paris, Rom og Zurich. København kan komme i godt selskab.
Copyright Formula E

Altså noget der burde være lige i København Kommunes ånd. GPnews.dk har læst en del af kommunikationen mellem Formel E-arrangørerne, organisationen bag Copenhagen ePrix og Københavns Kommune og undrer sig over den langsomme behandlingstid.

Det er dog banelayoutet vi kom fra. Et kedeligt banelayout kan ødelægge et godt racerløb. Det har vi oplevet mange gange i blandt andet Formel 1, men lad os sige det med det samme. Banen kommer til at få en meget central placering i København.

Jeg viste banelayoutet til Helge Sander under gårsdagens Danish F1 Grand Prix/K-Mag Support-arrangement på Børsen og her sagde Helge Sander:

”Ja det er godt nok centralt.”

Kort om banen så vil den blive 2.450 meter lang. Den vil få en FIA Grade 3-certificering. Kravet til banerne med næste sæsons kraftigere Gen. 2-biler.

Banelayoutet til et dansk ePrix
Copyright Copenhagen ePrix

Her kommer Copenhagen ePrixs egen banebeskrivelse.

Start og mål er på H. C. Andersens Boulevard, mellem Tivoli og Rådhuset – på samme sted, ind mod Tivoli placeres PIT området, og på modsatte side ind mod Rådhuset etableres tribune med plads til ca. 1.000 tilskuere.
Ruten gennemføres i retning med uret, hvilket betyder at bilerne ved start rammer første sving efter blot 150 meter, når de skal til højre ved Ny Carlsberg Glyptoteket og ind ad Tietgensgade. Alligevel må det forventes, at de nye og stærkere 2. generations FIA Formula E racere, der tages i brug fra den kommende sæson, inden dette sving vil skulle bremse ned fra en hastighed på ca. 170 km/t.

Ad Tietgensgade køres 370 meter før næste 90 graders højresving ad Bernstorffsgade langs Tivoli på kørernes højre side og Hovedbanegården til venstre. På Bernstorffsgade er der 400 meter til løbets første venstresving ned mod Frihedsstøtten ad Vesterbrogade. Ved dette sving etableres tribune med plads til 500 tilskuere, ligesom der ved Frihedsstøtten etableres 2 tribuner, hver med plads til 350 tilskuere.
På den anden side af banegraven og efter blot 135 meter skal der igen vrides hårdt i rattet, denne gang for at komme til højre ind under kontorbygningen på Vester Farimagsgade. Vesterport Station nås efter 155 meter, hvor der svinges til højre tilbage over banegraven for blot at køre 80 meter på Ved Vesterport, inden der svinges til venstre ad Hammerichsgade.

170 meter længere fremme svinges til venstre ad Vandværksviadukten for nu for tredje gang at krydse banegraven. Efter 60 meter er vi tilbage ved Vester Farimagsgade, hvor der i et blødt højresving fortsættes 220 meter ud mod H. C. Andersens Boulevard. Her kan kørerne efter et skarpt højresving se frem til 490 meter hurtig ræs, inden en indlagt chikane fremtvinger en nedbremsning fra tæt på 280 km/t, hvilket er bilernes tophastighed.

Chikanen er placeret ud for tilskuertribuner med plads til ca. 8.000 tilskuere og de
mange e-Village publikumsaktiviteter på Rådhuspladsen. Efter chikanen hæves hastigheden igen, hvorefter målstregen passeres, og der er 370 meter til der igen svinges til højre ad Tietgensgade ved Ny Carlsberg Glyptoteket.

Det er også på denne strækning, at der i højre side kan køres i PIT – alt sammen lige overfor tilskuertribuner, hvorfra der vil være et fantastisk view over start, mål og pit aktiviteter.

Da GPnews fik en snak med en af de projektansvarlige, Jørn Grønkjær, var han svært begejstret over banelayoutet. Tidligere blev der arbejdet på en bane i Ørestaden, men centrum af København er ambitiøst.

Løbet skal heller ikke ses som et dansk ePrix men mere et skandinavisk og nordeuropæisk grand prix med tilskuere fra hele Skandinavien. Jørn var også meget stolt over, at det vil kunne lade sig gøre at afvikle ePrixet næsten uden gene fra Københavnerne.

Det vil først være nødvendigt at lukke banelayoutet ned torsdag aften og kunne åbne igen søndag morgen. Kontrakten med Formel E-organisationen vil være for tre år med mulighed for tre års forlængelse.

Grundideen er at General Admission-billetter vil være gratis. Kun tribune- og VIP-pladser vil koste penge.

Håbet for Formel E i København lever stadig. Det gør Formel 1 stadig. Tænk vi har to af de store internationale klasser som begge vil Formel 1.