Christian Rasmussen hedder det unge danske DASU-talent, som skal vise sig frem for teamcheferne i USA. Det indebærer Formel 1-cheferne, når det store F1-cirkus gæster Circuit of the Americas.

Vi lærte først navnet Christian Rasmussen at kende i 2016, da han lånte den FDM Sport-racer, som Kevin Magnussens papbror Marcus Mose skulle køre i sæsonen, men på grund af aldersbegrænsning kunne han ikke stille til start i åbningsløbet.

Christian Rasmussen i FDM Sport 2016
Copyright Ewert Foto

Trods meget lidt test vandt han alligevel hovedløbet i FDM Sport. Resten af året deltog han i Formel Ford hvor han blev vice-mester i klassen. 2017 foregik i den nystartede danske Formel 4-serie og trods en svær start begyndte han at vinde midt på sæsonen. En tredjeplads indbragte en Renault 2.0-test, men fremtiden lå på den anden side af dammen i USA.

Christian Rasmussen i FDM Sport 2016
Copyright Ewert Foto

Chrstian Rasmussen skal i år køre USA F4 for Indycar-kører Jay Howards F4-hold. Udenfor motorsporten går Christian på Niels Brocks idrætslinie på HHX.

GPnews tog en snak med Christian Rasmussen om fremtiden og forventningerne.

Christian Rasmussen i Formel Ford på Padborg Park 2016
Copyright Ewert Foto
GPN: Hej Christian. Tak fordi du fandt tid til at mødes med GPnews. Vi glæder os til at høre om dine fremtidsplaner for i år. Hvad skal du køre i år?
CR: Jeg skal i år køre Formel 4 for Jay Howard Driver Development. Jeg vil deltage i F4 US Championship, hvor vi blandt andet skal køre med serier som Pirelli World Challenge, Formula Drift og ikke mindst Formel 1 ved USA’s Grand Prix i Austin, TX. Jeg ser meget frem til samarbejdet med nuværende IndyCar-kører Jay Howard, som fungerer som teamchef i teamet.
Christian Rasmussen i dansk F4 2017
Copyright Ewert Foto
GPN: Mange unge formelkørere vælger en F4-serie eller lignende i Europa. Hvorfor valgte du USA og hvordan kom kontakten til Jay Howard i stand?
CR: Jeg fik kontakt til Howard gennem min ingeniør fra Magnussen Racing Experience, Allan Brøchner. Allan har arbejdet med Jay tidligere hen, så det var Allan der formidlede kontakten her over til. Vi besluttede os for at tage her over for at teste, hvor jeg testede på Palm Beach Raceway samt Miami Homestead. Disse test forløb rigtig godt, og jeg var den hurtigste kører af dem der testede.
Jeg fik nogle tilbud fra europæiske teams, men budgetterne i Europa kontra USA ligger meget højt. Jeg så muligheden i USA, for at køre i en international konkurrencedygtig serie, hvor der er gode muligheder for at udvikle mig videre mod at blive professionel racerkører i fremtiden.
Christian Rasmussen i dansk F4 på Jyllandsringen 2017
Copyright Ewert Foto
GPN: Du kørte sidste år F4 i Danmark. Du testede Formel Renault 2.0 i efteråret og så har du testet amerikansk F4. Du må derfor være perfekt til at fortælle om forskellen på de tre biler?
CR: Alle tre biler er gode lærebiler. Formel 4 bilerne i Danmark kontra USA er meget sammenlignelige. Jeg synes personligt at bilen i USA er rigtig god, fordi den virker meget let og og hurtig. Formel Renault har flere hestekræfter, og meget mere down force. Jeg fik fornøjelsen af at teste formel Renault på Barcelona banen, samt den legendariske Spa i Belgien, hvilket jeg nød meget. Dette år står på Formel 4 i USA, og  jeg glæder mig til at være med helt fremme hvor det er rigtig sjovt.
Christian Rasmussen var i 2017 holdkammerat med Noah Watt
Copyright Ewert Foto
GPN: Når du nu skal køre F4 i USA tager du så den fulde amerikanske oplevelse og bor og lever i USA i år?
CR: Jeg kommer uden tvivl til at være rigtig meget i USA, og er det i øjeblikket også. Jeg kommer dog også til at være i Danmark, da jeg fortsætter på handelsgymnasiet Niels Brock. På Niels Brock går jeg på Idrætslinjen, hvor jeg får muligheden for at fortsætte min uddannelse selvom jeg er meget væk. Skolen hjælper mig med ekstra undervisning når jeg er i skolen, og på samme tid hjælper de mig med hvad jeg skal lave når jeg er væk.
Christian Rasmussen i dansk F4 på Jyllandsringen 2017
Copyright Ewert Foto
GPN: Du har valgt USA at køre race i. Betyder det, at du flytter fokus fra europæisk racing og Formel 1 til amerikansk racing og Indycar? Specielt når Jay Howard er Indycar-kører med flere Indianapolis 500 under sig.
CR: Jeg vil ikke sige at jeg har flyttet mit fokus fra europæisk racing, men blot at jeg udforsker mulighederne i USA. Lige for øjeblikket sker der mange spændende ting bag kulisserne, som godt kan være en god ting for min fortsatte karriere.
Christian Rasmussen tester Renault F2.0 i Barcelona
Copyright Renault Sport
GPN: Hvordan ser du dine chancer for at vinde US F4 i år? En af dine konkurrenter bliver Eduardo Barrichello, søn af Rubens Barrichello
CR: Jeg føler at jeg er det rigtige sted for at kunne kæmpe med om mesterskabet, og jeg føler at jeg har en god chance for at gøre det rigtig godt. Jeg må også indrømme at målet med sæsonen, er 110% at vinde mesterskabet. Jeg glæder mig til at køre i et mesterskab hvor der er 25-30 biler på banen på en gang. Rubens Barrichello’s søn, er bare endnu en konkurrent ligesom de 30 andre.
Christian Rasmussen tester Renault F2.0 i Barcelona
Copyright Renault Sport
GPN: Kan du fortælle os, hvilken type bil du skal køre i? (motor, motorstørrelse, chassis)
CR: Som sagt skal jeg køre den Amerikanske Formel 4 bil. Bilen består af en Carbon-monocoque lavet af ONROAK, drevet af en 2-liters 160 hestes Honda motor. En neddroslet version af den som honda bruger i deres Civic Type R.
Christian Rasmussen til Dansk Motorsport Award mellem Renault Sport juniorkører Christian Lundgaard og Emil Dose
Copyright Ewert Foto
GPN: Hvad laver du til hverdag, når du ikke sidder i en racerbil?
CR: Når jeg ikke sidder i racerbilen, så går jeg enten i skole ellers så træner jeg på den ene eller den anden måde. I det vi som racerkørere ikke har ubetinget træningstid, må vi finde andre metoder til at træne på. Derfor bruger jeg meget tid i min simulator, så jeg kan holde min kørsel ved lige.
For også at kunne modstå de kræfter man bliver påvirket af, af en F4-bil, bruger jeg også rigtig meget tid i mit træningscenter. Det er super vigtigt at man er i god fysisk form når man kører racerbil.
Christian Rasmussen i USA
Copyright Amy Greenway
GPN: Vi siger tak for din tid og glæder os til at følge dig i USA. Vi ønsker dig held og lykke med dit amerikanske eventyr og ser frem til at se det danske flag hænge øverst på de amerikanske podier.
CR: Mange tak!
Christian Rasmussens F4-program lyder således:
26.-29. april – Virginia International Raceway
10.-12. maj – Road Atlanta
28. juni-1. juli – Mid-Ohio Sports Car Course
3.-5. august – Pittsburgh International Race Complex
14.-16. september – New Jersey Motorsports Park
19.-21- oktober – Circuit of the Americas