Formel 1 kan introducere standarddele for at adressere problemerne med de store budget- og ressourceforskelle mellem teams, bekræfter F1 CEO Chase Carey. Budgetterne i F1 teams varierer meget – Ferrari brugte i omegnen af £330 millioner sidste år, mens teams som Force India og Sauber brugte henholdsvis £90 og £95 millioner, skriver motorsport.com.

Zak Brown, McLaren har tidligere bakket op om idéen om et decideret fast budget, og også udtalt at “der er nogle der mener, at vi skal standardisere nogle dele.”

Carey har nu bekræftet at standarddele er en mulighed F1 har overvejet for at nedbringe omkostningerne, men han nævner også, at Ross Brawn fra Liberty har udtalt, at teknologien ikke skal forsimples.

“Der er mange veje man kan tage, for at nå dertil, fx budgetter eller andre måder at se på kernekomponenter til racerne,” sagde Carey. “Vi har ikke intentioner om at standardisere racerne – vi synes det er meget vigtigt, at vi fortsat har en sport, hvor konkurrencen også handler om teknologisk udvikling. Vi ser heller ikke på at forsimple racerne, men jeg tror godt vi kan standardisere nogle komponenter.”

“Vi kigger helt sikkert på måder at adressere mængden af penge som nogle teams bruger, der kunne forbedre hele sportens økonomi, og give gavn til alle der deltager i sporten samt forbedre konkurrencen.”

Det vides endnu ikke hvad F1 ville vælge at standardisere, men Ross Brawn har tidligere indikeret, at det vil være dele der “ikke forbedrer showet, og hvor fans ikke kan se forskellen.”

Carey har også afsløret at “forberedende møder,” har været holdt med teams angående at nedbringe budgetterne, selvom pointen med møderne ikke har været, at alle skulle have det samme budget.

“En af de mange udfordringer vi har idag, er at der er en håndfuld af teams, der bruger penge i en størrelsesorden, der er langt større end de andre, og du kan se resultatet på banen. Så hvis vi kan bringe omkostningerne ned i et område, hvor de er mere sammenlignelige – ikke ens – så kan det forbedre konkurrencen og gøre økonomien i sporten langt bedre. Vi er begyndt på denne proces sammen med teams, og har haft nogle forberedende møder. Der er nogle store komponenter iblandt, fx motoren, som nok er den mest komplicerede del af hele raceren. Det er vores mål at adressere de store omkostninger, og vi tror sporten vil få gavn af det på flere niveauer.”