Sæsonens næstsidste Grand Prix er kørt, og det blev på alle måder et dramatisk og medrivende løb. Vejret kom til at spille en afgørende rolle, og hele seancen kom til at vare væsentligt længere end forventet.

Dagens løb fandt sted under noget nær ekstreme betingelser på en drivvåd bane, som pga. let regn aldrig nåede at tørre op, og flere kørere argumenterede før starten for, at løbet burde startes bag Safety Car.

Allerede på installationsomgangen, det såkaldte ’Open pit lane’, gik det galt for Romain Grosjean. Franskmandens Haas racer aquaplanede i udgangen af banens sidste sving, og Grosjeans løb sluttede, før det overhovedet nåede at komme i gang, da han ramte muren og mistede det venstre forhjul.

Romain Grosjean Copyright Haas F1 Media
Romain Grosjean
Copyright Haas F1 Media

Løbsledelsen valgte først at udsætte starten på løbet med 10 minutter, og da starten endelig gik, foregik det bag Safety Car. Under de første 7 omgange, som foregik bag Safety Car, hørte vi flere forskellige meldinger fra kørerne; nogle af dem var mere end klar til at køre race, mens andre var godt tilfredse med at trille rundt bag Bernd Mayländers AMG Mercedes.

Den reelle start på løbet gik efter 7 omgange, og straks angriber Max Verstappen. Hollænderen går forbi Kimi Räikkönen allerede i sving 1, og nu starter han jagten på Nico Rosberg.

Kevin Magnussen pitter med det samme, og han går på Intermediates allerede. Det ligner en stor satsning af danskeren, men flere andre kørere følger efter på de næste omgange. På 10. omgang taber Sebastian Vettel sin Ferrari i udgangen af sidste sving, men tyskeren redder den uden at gøre skade på bilen. Han ryger dog ned i den tunge ende af feltet.

Sebastian Vettel Copyright Ferrari Media
Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media

På 13. omgang crasher Marcus Ericsson ud af løbet, og løbsledelsen sender igen Safety Car på banen. På dette tidspunkt er Max Verstappen den eneste af de forreste, der er på Intermediate dæk, og det skal blive spændende at følge, om det giver pote for den aggressive hollænder. Safety Car’en bliver ude over 5 , omgange, og igen er der blandt køreren vidt forskellige holdninger til, om det er forsvarligt at køre race under de nuværende forhold.

Kimi Räikkönen crasher midt på langsiden, da løbet genstartes efter 19 omgange. Det ligner ren aquaplaning for finnen, som er tæt på at blive ramt af andre biler, da han rutscher rundt på tværs af banen. Räikkönens uheld fører til et rødt flag; løbet afbrydes, og alle biler returnerer til pitten.

Top 10 på dette tidspunkt er Hamilton, Rosberg, Verstappen, Hülkenberg, Perez, Sainz, Nasr, Ricciardo, Ocon og Wehrlein. Kevin Magnussen er placeret på 13. pladsen, da han parkerer sin Renault i pitlane. Løbet slutter her for Kevins teamkollega Jolyon Palmer, som umiddelbart før det røde flag har haft kontakt med Daniil Kvyats Toro Rosso.

Jolyon Palmer Copyright Renault Sport F1 Team
Jolyon Palmer
Copyright Renault Sport F1 Team

Efter en længere pause bliver bilerne igen sluppet løs, men kun i 7 omgange, som alle foregår bag Safety Car. Efter 28 omgange vælger løbsledelsen igen at vifte med de røde flag, denne gang tilsyneladende blot pga. vejret. Flere af kørerne, bl.a. Lewis Hamilton og Valtteri Bottas, er tydeligt uenige i dén beslutning og ville hellere have kørt race.

Efter en længere pause går det løs igen – endnu engang med en start bag Safety Car. Der er kørt 28 omgange, da racerne triller ud af pitlane, og efter 3 omgange bliver der givet gas. Max Verstappen er super aggressiv, og han tager 2. pladsen fra Nico Rosberg med det samme. Længere nede i feltet er Sebastian Vettel også på fremmarch efter sit spin tidligere i løbet. Vettel er nu oppe på P10 og er en af de hurtigste kørere i feltet.

Lewis Hamilton ser ud til at være i kontrol ude i front. Verstappen gør sit bedste for at sætte briten under pres, men Hamilton ser ikke ud til at lade sig ryste, og han holder et forspring på godt halvandet sekund.

Lewis Hamilton Copyright Pirelli
Lewis Hamilton
Copyright Pirelli

På 38. omgang er det tæt på at gå helt galt for Verstappen. Den unge hollænder taber bagenden på sin Red Bull på vej ud på langsiden, men han fanger den og undgår med nød og næppe at ryge i muren. Nico Rosberg forsøger at udnytte Verstappens spin til at tage 2. pladsen tilbage, men det lykkes ikke. Verstappen forsvarer sig, og Rosberg trækker sig igen.

Efter 40 omgange pitter Daniel Ricciardo, og han kommer ud igen på Intermediates. Australieren er den eneste af de forreste, som ikke er på Wets, og et varer ikke længe, før han kører løbets hurtigste omgang. Red Bull tager konsekvensen og skifter også Verstappen over på Intermediates.

På 48. omgang slutter det hele for hjemmebanehelten Felipe Massa. Den rutinerede brasilianer, som forlader Formel 1 ved udgangen af denne sæson, crasher i samme sving som både Ericsson og Grosjean, og igen udløser det en Safety Car. Lewis Hamilton havde på dette tidspunkt opbygget et forspring på næsten 20 sekunder, men det er nu elimineret. Rosberg og Co. får nu lov at lukke hullet, og spændingen er genoprettet.

Felipe Massa Copyright Williams F1
Felipe Massa
Copyright Williams F1

Efter 55 omgange kører Safety Car’en i pit, og racet gives frit igen. Begge Red Bull racere har pittet igen under Safety Car, og derfor er det nu Perez, Sainz og Vettel, der skal udfordre de 2 Mercedes racere i front. Det er de ikke i stand til, og Hamilton trækker fra, mens Rosberg konsoliderer sin 2. plads.

Lidt længere nede i feltet markerer Max Verstappen sig til gengæld med en håndfuld flotte overhalinger – hollænderen drager virkelig fordel af sine nye dæk, og han overhaler både indenom og udenom, og med 6 omgange tilbage er han oppe på P6. Den flyvende hollænder stopper dog ikke der, og med en fantastisk slutspurt kører han sig på podiet med 2 omgange tilbage. Sergio Perez må strække våben, da Verstappen sætter sit angreb ind, og vi må bare lette på hatten for den hollandske komet.

Max Verstappen Copyright Red Bull Contentpool
Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool

Lewis Hamilton kan cruise over målstregen efter de 71 omgange, og spændingen i VM er intakt. Briten tager sin første sejr i Brasilien, og der kan ikke sættes mange fingre på hans indsats i dag. Hamilton og Mercedes eksperimenterede ikke med dækkene undervejs men blev på Wets gennem hele løbet, og det viste sig at være et klogt valg. Bag ham syntes Nico Rosberg ikke at være villig til at tage de store chancer, tyskeren kører taktisk og forsvarer blot sin 2. plads hele vejen. I mål er forskellen på dem godt 11 sekunder, og facit er altså, at vi først får afgjort VM, når vi om 14 dage skal en tur til Abu Dhabi.

Kevin Magnussen leverede en hæderlig indsats og sluttede på 14. pladsen. Undervejs blev der eksperimenteret en del med dækkene, men det gav ikke rigtig bonus, og det lykkedes ikke for alvor at rykke frem i feltet.

Kevin Magnussen Copyright Renault Sport F1 Team
Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport F1 Team

Øverst på podiet stod Lewis Hamilton, men den moralske vinder i dag må være Max Verstappen. Hollænderens indsats var intet mindre end eminent.