”Starten på 2017 sæsonen har været en blandet oplevelse,” fortæller Casper Røes, som indtil videre har kørt 2 af sæsonens 7 løbsweekender. ”Farten har været der i begge weekender, men af forskellige årsager er det ikke lykkedes mig at omsætte den til de forventede resultater.”

Den 16-årige racerkører fra Odense er i gang med sin 2. sæson i det internationale franske Formel 4 mesterskab, og med erfaringen fra sidste sæson i bagagen havde han selv forventet at være med helt fremme i front i denne sæson. Sådan er det imidlertid ikke helt gået, selv om han faktisk har præsteret rigtig fint og har været blandt de hurtigste i feltet både på franske Nogaro og på den legendariske Monza bane i Italien.

Casper Røes i Ascari chikanen på Monza. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes i Ascari chikanen på Monza. Copyright Casper Røes Presse

”Det er klart, at jeg bør ligge med fremme, når jeg har en fuld sæson i rygsækken fra sidste år, men indtil nu har marginalerne ikke været på min side. På Nogaro leverede jeg ikke varen i kvalifikationen, og når vi kun kører korte sprintløb (20 minutter + én omgang, red.), så er det praktisk taget umuligt at nå at køre sig op gennem feltet, også selvom du reelt har farten til det. Derfor blev det bare en rigtig svær weekend allerede fra det første heat,” fortæller den talentfulde fynbo fra Frankrig, hvor han i den kommende weekend skal deltage i sæsonens 3. afdeling.

I årets første løbsweekend på Nogaro kvalificerede Casper Røes sig blot som 10’er, og derfor blev han involveret i en række nærkampe, som forhindrede ham i at udnytte sit fartoverskud. Hver løbsweekend består af 3 løb, og på Nogaro blev den unge dansker hhv. nr. 10, nr. 13 og nr. 6 – ikke ligefrem den start på sæsonen, som han havde sat næsen op efter.

Casper Røes klar til kamp på Nogaro. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes klar til kamp på Nogaro. Copyright Casper Røes Presse

Weekendens største skuffelse kom i race 2, hvor Casper pga. Reverse Grid systemet havde pole position. ”Under startproceduren kom jeg til at holde meget længe i min startboks, inden starten gik, og til sidst gled min kobling en anelse. Det betød, at bilen rullede en lille smule, inden de røde lamper slukkede, og det blev takseret til en tyvstart. Det er selvfølgelig smadder ærgerligt, især fordi jeg faktisk trak fra og førte med 3-4 sekunder, inden jeg fik en drive through straf – det heat havde jeg med sikkerhed vundet, hvis ikke jeg havde fået en straf….. Men en tyvstart er jo en tyvstart, så jeg kan ikke rigtig bebrejde andre end mig selv,” fortæller Casper, som stadig er skuffet her 5 uger efter.

14 dage senere gik turen til Monza i Norditalien, en bane som i høj grad handler om tophastigheder og nedbremsninger. Her gik det bedre i kvalifikationen, og Casper Røes skulle starte weekendens første race fra en 6. plads. Igen blev det en weekend med intense og hårde infight, og en mindre påkørsel fra en konkurrent gjorde det heller ikke nemt at avancere.

Casper Røes før starten går på Monza. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes før starten går på Monza. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes i 1. chikane på Monza. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes i 1. chikane på Monza. Copyright Casper Røes Presse

”Mange tror helt fejlagtigt, at Monza udelukkende handler om motorkraft, men når bilerne er helt ens (som tilfældet er med bilerne i det franske Formel 4 mesterskab, red.), så handler det lige så meget om at være millimeterpræcis i sin indstyring i svingene, fortæller Casper Røes videre. ”Det er ikke nemt, når balancen er væk, og bilen understyrer efter et sammenstød.”

Det sidste løb på Monza blev en dramatisk affære, men Casper Røes holdt sig heldigvis fri af balladen. Den førende i mesterskabet, franske Victor Martins, måtte udgå, da han rullede rundt med sin racer. Han slap heldigvis uskadt fra uheldet, som så ganske voldsomt ud. Udbyttet af de 3 løb på Monza blev en 7. plads, en 10. plads og en 6. plads.

”Alt i alt har de første 2 løbsweekender bevist, hvor vigtigt det er at være til stede og levere varen med det samme i kvalifikationen. Hvis man skal på podiet i et mesterskab som dette, så er man bare nødt til at starte blandt de forreste, så der skal maksimal fokus på kvalifikationen i de kommende afdelinger,” slutter Casper Røes, inden det i den kommende weekend går løs på gadebanen i sydfranske Pau. Han understreger dog samtidig, at han allerede har bevist, at han har farten til at køre med helt fremme.

Casper Røes klar til kamp på Nogaro. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes klar til kamp på Nogaro. Copyright Casper Røes Presse

”Både jeg selv og alle andre kan jo se, at jeg har masser af fart i bilen. På Monza var jeg konsekvent blandt de 3-4 hurtigste, og i det sidste race satte jeg løbets hurtigste omgang, men det er klart, at jeg allerede nu er sat lidt bagud i forhold til mesterskabet. Martins ser ud til at være manden, som man skal slå i år, og nu er jeg allerede næsten 70 point efter ham – det betyder dog på ingen måde, at mesterskabet er afgjort. Jeg ved med mig selv, at jeg nok skal komme igen, men det er klart, at jeg skal til at levere på et andet niveau fra nu af.”

En af de helt store udfordringer for Casper Røes ligger i det meget fastlåste format, som det franske mesterskab bliver afviklet under. Det faktum, at alle biler er så godt som 100 % identiske og bliver serviceret af de samme ingeniører og mekanikere, er på samme tid både særdeles attraktivt og en ulempe for den enlige danske deltager. ”Det er fedt, at bilerne er identiske, fordi det så i meget høj grad er køreren, der kommer til at gøre en forskel – men samtidig er det for mig en ulempe, at bilens setup bliver låst. Ingeniørerne arbejder med et default setup, som betyder, at bilen altid har en smule understyring, og med min kørestil vil jeg betydeligt hellere køre med overstyring.”

Casper Røes klar til kamp på Nogaro. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes klar til kamp på Nogaro. Copyright Casper Røes Presse

Understyring er generelt nemmere at køre med, fordi bilen er mere forudsigelig og nemmere at fange, hvis den begynder at skride, og derfor har organisationen FFSA valgt denne tilgang til arbejdet med bilernes setup. Det fungerer angiveligt også fint for flertallet af kørere, men når man som Casper Røes befinder sig bedre med en løs bagende og en mere præcis indstyring i svingene, så kræver det tilvænning. ”Jeg skal hele tiden koncentrere mig om at gøre tingene anderledes end det, der føles naturligt for mig, og det tager altså lidt tid at vænne sig til,” forklarer Casper, inden han igen retter fokus mod den kommende weekends opgave på gadebanen i Pau.

Casper Røes klar til kamp på Nogaro. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes klar til kamp på Nogaro. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes i 2. chikane på Monza. Copyright Casper Røes Presse
Casper Røes i 2. chikane på Monza. Copyright Casper Røes Presse

Inden weekendens 3 races ligger Casper Røes på en samlet 10. plads i mesterskabet. Danskeren har indtil nu kørt 24 point ind, mens den førende Victor Martins ligger på 91 point. Mesterskabet afvikles over 7 weekender, som bl.a. bringer feltet forbi Magny-Cours, Spa-Francorchamps i Belgien og Circuit de Barcelona-Catalunya i Spanien.