Mario Andretti ser en mulighed for at forøge Formel 1’s popularitet ved indførelsen af tredjebiler. I modsætning til Mercedes’ ønske, så er det ikke ment som en permanent bil/kører-løsning.

I stedet mener Mario Andretti, at man ved udvalgte løb kan give en bil til en ‘lokal’ kører kan opnå yderligere succes og popularitet. Han kommer eksemplet med regerende Indycar-mester Josef Newgarden, der vil skaffe flere tilskuere på banen.

“Den store ting i Staterne er at række ud til en anden fanbase. Kan du forestille dig den promovering, lad os sige Josef Newgarden som IndyCar-mester blev inviteret af Mercedes eller Ferrari eller Red Bull som en tredjebil til USA’s GP? Det ville formodentligt tilføje yderligere 40.000 på lægterne.”

“Man kan gemme sig bag ting som motorsituationen, men kan løse det. Gæstebilen kunne for eksempel ikke score point.”

Alfonso Celis Jr er en tredjekører, som ville være oplagt at smide i en bil i Mexicos Grand Prix
Copyright Sahara Force India

“Ville det ikke være en interessant måde at forøge populariteten? Tag en kinesisk kører, en japansk kører, et hvilket som helst land man kommer til, hvis du har en stjernekører som et hold er villigt til at tage kun til det løb. I det mindste hold muligheden åben for muligheden.”

Det er ikke unormalt at se ‘gæstekørere’ deltage i FP1. For eksempel tester Renault-juniorkører Artem Markelov i FP1 til Ruslands grand prix om et par uger.

Det var en tredjebil til Mario Andretti tilbage i USA’s grand prix på Watkins Glen 1968, der skabte amerikanerens Formel 1-chance. I første forsøg blev det pole position for Lotus.

“Først og fremmest var det den måde jeg fik min chance.”

“Colin Chapman gav mig en chance i et tophold i en konkurrencedygtig bil og det var grunden til, at jeg var på pole i tredjebilen.”

“Jeg vandt mit først race i Sydafrika med Ferrari i en tredjebil.”