Torsdag den 12. januar stod GPnews’ udsendte i Københavns lufthavn, hvor jeg sammen med Rapido Travel og et par håndfulde gæster stod klar til at tage SAS-flyveren til Birmingham. Destinationen var Autosport International, der afvikles hvert år i NEC messehallerne få minutter fra Birmingham Airport.

Autosport International er blevet afviklet i mange år og er at betragte som årets første store begivenhed. Forestil dig en messe, hvor motorsporten er i højsædet. Der har gennem årene været flere forgæves forsøg på at lave det samme i Danmark, men Danmark er for lille til sådan et arrangement.

Forestil dig Bella Centeret, delt op i to segmenter. Det ene segment er for teknikeren, der kan gå rundt og nørde mellem gearhjul, dæmpere og andet nørdet. Den anden del er mere tilegnet det endelige produkt.

En hal proppet med primært biler, primært racerbiler fra historien og frem til nu kombineret med primært Englands bedste sportsvogne. F1-holdet Williams fejrer deres 40 årsjubilæum, og derfor var det lidt skuffende, at Williams’ kun havde seks biler stående fra historien. De to af biler var endda en del af Williams’ live action experience. Williams’ problem var, at Autosport-scenen var en del af udstillingen.

Jeg havde forventet hver eneste VM-vindende bil udstillet, så det var en mindre skuffelse ikke at se Nelson Piquets FW11B udstillet. Der er dog ikke tid til at være skuffet, hvis man vil nå at se hele udstillingen.

Se flere billeder fra udstillingen på GPnews’ facebookside.

Jeg vil påstå, at du ikke kan se hele udstillingen på en enkelt dag. Du kan gå den igennem, men du kan ikke se den. Autosport International varer fire dage. De første to dage er ment til forhandlere og lignende, de sidste to dage er for offentligheden. Det er her de store kørere kommer. Lørdag var både Dario Franchitti (Indycarmester og Indy 500-vinder) og Lance Stroll på scenen.

Torsdag da jeg var der med Rapido Travel havde vi oplevelsen af Cyril Abiteboul og flere andre personer, jeg desværre ikke kan huske navnene på.

Udover de to udstillingshaller er der også to udendørshaller. I den ene hal er der en gokartbane og en Ginetta adrenaline-bane, hvor man for 20 pund kunne få en oplevelse af at blive smidt rundt på banen. Der var masser af larm fra skrigende dæk, der blev mishandlet på den glatte overflade.

Den sidste hal var Autosport Live Action Arena. Der var lang kø til torsdagens eneste show, hvor ’Everything noisy’ blev hyldet. Her var græsrodsbiler, en hyldest til rallycross gennem tiden, en Tesla P100D fra den kommende Electric GT-serie, stuntshow med Terry Grant og Lee Barrow.

Vært var David Croft fra Sky Sports F1-transmissioner og han fik hjælp fra vloggeren Schmee150. Der var BTCC duel, hvor to BTCC-kørere duellerede i en tidsduel i en Ginetta.

Vi var der til de lukkede, og der er så mange indtryk, at man er godt træt af de mange indtryk, når man træt i kroppen går tilbage til lufthavnen.

Med på turen var bl.a. Tino Thorsøe, der med sit firma Copenhagen Event Company, står bag næste måneds Dansk Motorsports Awards og Motorshow i Messecenter Herning, og han fik flere ideer til hvordan han kan gøre et godt arrangement endnu bedre i 2018.

En god oplevelse rigere sidder jeg nu og skriver denne beskrivelse.

Alle billeder i denne artikel er taget med en Samsung Galaxy S6.